Mikko Koivu täyttää maaliskuussa 37 vuotta. Hän on kokenut ammattilaiskiekkoilija.
Koivun pelipaikka on keskushyökkääjä. Hän on pelannut monessa Leijonien joukkueessa, joka on menestynyt arvokisoissa. Koivulla on MM-kultaa, olympiahopeaa ja hopeamitali World Cupista.
Mutta mikä tekee Mikko Koivusta niin erinomaisen pelaajan? Monien mielestä Koivu on hyvä johtaja, joka osaa johtaa joukkuetta. Toisten joukkueiden pelaajat arvostavat Koivua, joka on jo veteraani.
– Mikko on aivan loistava joukkuepelaaja. Hän on uskollinen omalle joukkueelleen. Mahtava ja itsevarma tyyppi. Hän on ollut yli kymmenen vuotta oman joukkueensa kapteeni. Se kertoo suuresta arvostuksesta hänen persoonaansa ja luonnettaan kohtaan, Timo Jutila kehuu Helsingin Sanomissa.
Tuhat runkosarjaottelua
Mikko Koivu on pelannut jo 15 kautta NHL:ssä. Pohjois-Amerikan jääkiekon ammattilaisliiga NHL on maailman kovin kiekkoliiga. Sarjaa pelataan Yhdysvalloissa ja Kanadassa.
Koivu on pelannut NHL:n runkosarjassa yli tuhat ottelua. Siihen on pystynyt hänen lisäkseen ainoastaan kuusi muuta suomalaista pelaajaa. Teemu Selänne on kaikista eniten NHL-otteluita pelannut suomalainen.
Koivu on ollut Minnesota Wildin kapteeni yli kymmenen vuotta. Koivu valittiin kapteeniksi syksyllä 2009. Koivun ura alkoi NHL:ssä vuonna 2005. Koivu oli silloin 22-vuotias.
Lähde HS
