Alppihiihtäjä Matti Suur-Hamari lähtee ensimmäisiin paralympialaisiinsa. Hän osallistuu kisoissa lumilautacrossiin.

Matti Suur-Hamari mitalin perässä

Matti Suur-Hamari on yksi Sotšin paralympialaisten mitalitoivoista. Paralympialaiset ovat vammaisten olympialaiset.

Imatralainen Suur-Hamari on 27-vuotias. Hänen lajinsa on para-SBX eli lumilautacrossi.

Suur-Hamari on laskenut lumilaudalla teini-ikäisestä asti. Hän aloitti märätietoisen harjoittelun kuitenkin vasta pari vuotta sitten.

Suur-Hamari vammautui viisi vuotta sitten, kun hän ajoi kolarin moottoripyörällä auton kanssa. Häneltä jouduttiin amputoimaan silloin jalka.

– Haluan näyttää, että elämä jatkuu, vaikka ihminen kohtaa nuorena koko elämän mullistavan tapaturman ja vammautuu. Ihminen voi tehdä edelleen sitä, mitä hän itse haluaa, Suur-Hamari toteaa. Suur-Hamarin paras sijoitus maailmancupissa on tähän saakka toinen sija. Hän laski kakkoseksi helmikuussa Espanjan La Molinassa.

– Laskemisessa on nyt hyvä meininki. Olen löytänyt rentouden ja antanut mennä. Se on hyvä asia, kun ajatellaan paralympialaisia, Suur-Hamari pohti ennen kauden pääkilpailuaan.

Suomen paralympiajoukkueessa on 13 urheilijaa. He kilpailevat viidessä eri lajissa.

Talviparalympialaisissa on kuusi eri lajia: maastohiihto, ampumahiihto, alppihiihto, kelkkajääkiekko, pyörätuolicurling ja lumilautailu.Kisoihin osallistuu 700 urheilijaa 45 eri maasta.

Talviparalympialaiset järjestetään 7.–16.3.2014 Venäjällä Sotšissa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.