Matti Suur-Hamari mitalin perässä

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Joe Kusumoto
Uutinen julkaistu: 25.02.2014

Matti Suur-Hamari on yksi Sotšin paralympialaisten mitalitoivoista. Paralympialaiset ovat vammaisten olympialaiset.

Imatralainen Suur-Hamari on 27-vuotias. Hänen lajinsa on para-SBX eli lumilautacrossi.

Suur-Hamari on laskenut lumilaudalla teini-ikäisestä asti. Hän aloitti märätietoisen harjoittelun kuitenkin vasta pari vuotta sitten.

Suur-Hamari vammautui viisi vuotta sitten, kun hän ajoi kolarin moottoripyörällä auton kanssa. Häneltä jouduttiin amputoimaan silloin jalka.

– Haluan näyttää, että elämä jatkuu, vaikka ihminen kohtaa nuorena koko elämän mullistavan tapaturman ja vammautuu. Ihminen voi tehdä edelleen sitä, mitä hän itse haluaa, Suur-Hamari toteaa. Suur-Hamarin paras sijoitus maailmancupissa on tähän saakka toinen sija. Hän laski kakkoseksi helmikuussa Espanjan La Molinassa.

– Laskemisessa on nyt hyvä meininki. Olen löytänyt rentouden ja antanut mennä. Se on hyvä asia, kun ajatellaan paralympialaisia, Suur-Hamari pohti ennen kauden pääkilpailuaan.

Suomen paralympiajoukkueessa on 13 urheilijaa. He kilpailevat viidessä eri lajissa.

Talviparalympialaisissa on kuusi eri lajia: maastohiihto, ampumahiihto, alppihiihto, kelkkajääkiekko, pyörätuolicurling ja lumilautailu.Kisoihin osallistuu 700 urheilijaa 45 eri maasta.

Talviparalympialaiset järjestetään 7.–16.3.2014 Venäjällä Sotšissa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)