Imatralainen Suur-Hamari on 27-vuotias. Hänen lajinsa on para-SBX eli lumilautacrossi.
Suur-Hamari on laskenut lumilaudalla teini-ikäisestä asti. Hän aloitti märätietoisen harjoittelun kuitenkin vasta pari vuotta sitten.
Suur-Hamari vammautui viisi vuotta sitten, kun hän ajoi kolarin moottoripyörällä auton kanssa. Häneltä jouduttiin amputoimaan silloin jalka.
– Haluan näyttää, että elämä jatkuu, vaikka ihminen kohtaa nuorena koko elämän mullistavan tapaturman ja vammautuu. Ihminen voi tehdä edelleen sitä, mitä hän itse haluaa, Suur-Hamari toteaa. Suur-Hamarin paras sijoitus maailmancupissa on tähän saakka toinen sija. Hän laski kakkoseksi helmikuussa Espanjan La Molinassa.
– Laskemisessa on nyt hyvä meininki. Olen löytänyt rentouden ja antanut mennä. Se on hyvä asia, kun ajatellaan paralympialaisia, Suur-Hamari pohti ennen kauden pääkilpailuaan.
Suomen paralympiajoukkueessa on 13 urheilijaa. He kilpailevat viidessä eri lajissa.
Talviparalympialaisissa on kuusi eri lajia: maastohiihto, ampumahiihto, alppihiihto, kelkkajääkiekko, pyörätuolicurling ja lumilautailu.Kisoihin osallistuu 700 urheilijaa 45 eri maasta.
Talviparalympialaiset järjestetään 7.–16.3.2014 Venäjällä Sotšissa.
