Maahanmuuttajat jalkapallon huipulla

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.12.2015

Moni suomalainen huippu-urheilija on taustaltaan monikulttuurinen. Maahanmuuttajien määrä on kasvanut viime vuosina nopeasti.

Tänä vuonna Suomeen tulee yli 30 000 turvapaikanhakijaa. Urheilussa maahanmuuttajat ovat näkyvästi esillä. Esimerkiksi  monet nuorten jalkapallomaajoukkueen eli Pikkuhuuhkajien pelaajat ovat taustaltaan monikulttuurisia. He tai heidän vanhempansa ovat tulleet Suomeen muualta.

–Minulla ei ollut pienenä samoja mahdollisuuksia elämässä kuin suomalaisilla lapsilla. Jalkapallo on minun mahdollisuuteni, sanoo Pikkuhuuhkajien pelaaja Armend Kabashi. Hän on taustaltaan Kosovon albaani.

– Jos haluaa olla parempi kuin muut, pitää harjoitella enemmän. Iranissa lintsasin koulusta ja pelasin vain jalkapalloa, sanoo toinen Pikkuhuuhkajien pelaaja Mostagh Yaghoubi. Yaghoubi saaapui perheensä kanssa pakolaisena Suomeen Afganistanistanista Iranin kautta.

Yaghoubi sanoo, että hänet on otettu hyvin vastaan Suomessa.

– Olen täysin suomalainen. Valmentajat, joukkuekaverit ja heidän perheensä ovat ottaneet minut hyvin vastaan. Suomi on nykyään aika suvaitsevainen, Yaghoubi sanoo.

Monikulttuurisuus näkyy yhä enemmän huippu-urheilussa. Jalkapallossa, koripallossa ja kamppailulajeissa maahanmuuttajia on yhtä paljon kuin kantasuomalaisia.

Monikulttuurinen tausta on myös joillakin vanhemmilla urheilijoilla. Yksi heistä on jalkapalloilija Shefki Kuqi. Kuqi on taustaltaan Kosovon albaani. Hän on pelannut Suomen  maajjoukkueen lisäksi Englannin Valioliigassa. Nyt hän valmentaa vantaalaista PK-35-seuraa.

Lähde: Etelä-Suomen Sanomat

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)