Kuvassa opettaja Veijo Wahlsten ja lukiolainen Eva-Maria Haarala ovat kuntosalilla.

Opettaja Veijo Wahlsten ja lukiolainen Eva-Maria Haarala ovat kuntosalilla.

Lihakset saa kuntoon kuntosalilla

Lihaskuntoa voi harjoitella parhaiten kuntosalilla.

Lihaksilla on tärkeä merkitys ihmisen hyvinvoinnille.

Kun ihminen on hyvässä kunnossa, liikkuminen ja työn tekeminen on helppoa.

Kuntosaliharrastuksesta on tullut hyvin suosittua. Monet pitävät syynä sitä, että ihmiset haluavat näyttää hyvältä.

Lihasvoiman harjoittelulla voidaan kuitenkin myös ehkäistä ylipainoa ja sairauksia esimerkiksi osteoporoosia eli luukatoa ja aikuistyypin diabetesta.

Kuntosaliharrastus sopii kaikille. Jos ei ole aiempaa kokemusta, kannattaa pyytää ammattilainen neuvomaan.

Kuntosalineuvojia kutsutaan personal trainereiksi.

Myös fysioterapeutti osaa neuvoa lihasvoiman harjoittelussa.

Liikunnanopettaja Veijo Wahlsten on käynyt kuntosalilla jo 40 vuoden ajan. Hän sanoo:

–Aloitin kuntosalilla käymisen nuorena poikana. Silloin pelasin jääkiekkoa ja jalkapalloa. Kuntosaliharjoittelu antaa hyvän lisän moneen kilpaurheilulajiin. Lihasvoiman harjoittelu parantaa tasapainoa ja lihasten hallintaa eli koordinaatiota.

– Minulle kuntosalilla on myös henkinen merkitys. Rauhoitun itsekseni kuntosalilla aamuisin. Silloin voin tehdä liikkeet rauhassa. Lämmittelen ja venyttelen huolellisesti. Työpäivän aikana jaksan sitten paremmin koulutyötä.

Moni urheilija käy kuntosalilla kolme tai neljä kertaa viikossa. Yhdellä harjoituskerralla harjoitetaan selkää, toisella jalkoja tai vatsalihaksia.

Lihaksen pitää rasittua harjoituksessa kunnolla. Muuten kuntosaliharjoittelusta ei ole hyötyä, Veijo Wahlsten sanoo.

Kuntosaliharrastajan on hyvä syödä ruokia, joissa on paljon valkuaisaineita eli proteiineja. Esimerkiksi maitotuotteet ja liha ovat tällaisia ruokia.

Suorituskykyä voi parantaa myös ravintolisäjuomalla, vaikka heraproteiinilla tai vitamiineilla.

Ravintolisät ovat sallittuja aineita.

Kuntosaliharrastajan pitää osata tehdä sopiva määrä harjoituksia. Liian kova tai nopea harjoitustahti voi aiheuttaa vammautumisen. Esimerkiksi yksi nopea riuhtaisu voi vahingoittaa selkää.

Maltti on valttia kuntosalillakin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste