Suomen joukkueessa on monta kovaa NHL-pelaajaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, Kaleva
Kuva: Lehtikuva / AFP / Johan Nilsson
Uutinen julkaistu: 15.05.2026

Jääkiekon MM-kisat alkavat perjantaina. MM-kisat järjestetään tänä keväänä Sveitsissä. Suomen joukkueessa on mukana monta kovaa NHL-pelaajaa.

Jääkiekon MM-kisat alkavat perjantaina 15. toukokuuta. Suomen joukkueen eli Leijonien ensimmäinen vastustaja on Saksa. Ottelu alkaa perjantaina kello 17.20.

Suomella on kisoissa kova joukkue. Suomen päävalmentaja Antti Pennanen sai Leijoniin mukaan hyviä ja kokeneita pelaajia NHL-sarjasta. NHL on Pohjois-Amerikan jääkiekon ammattilaissarja, jota pelataan Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Leijonien joukkueessa pelaavat esimerkiksi Aleksander Barkov ja Anton Lundell. Molemmat pelaavat NHL-sarjassa Florida Panthersin joukkueessa. Florida Panthers voitti kaksi edellistä NHL-mestaruutta eli Stanley Cupia. Tänä keväänä joukkue ei kuitenkaan selvinnyt pudotuspeleihin eli playoffseihin. Tästä syystä Barkov ja Lundell pääsivät mukaan MM-kisoihin.

Aleksander Barkov pelasi jääkiekon MM-kisoissa viimeksi 10 vuotta sitten vuosina 2015 ja 2016. Hän oli mukana myös NHL:n neljän maan turnauksessa. Turnaus järjestettiin vuonna 2025.

– Aleksander Barkov tuo Leijonien joukkueeseen johtajuutta, kokemusta ja maailmanluokan osaamista. Hän on arvostettu pelaaja ja pidetty ihminen. On valtavan hienoa, että hän halusi ehdottomasti tulla mukaan MM-kisoihin, Leijonien päävalmentaja Antti Pennanen sanoo.

– On hienoa saada myös Anton Lundell mukaan Leijoniin. Hän on älykäs ja monipuolinen pelaaja.

Leijonissa on Barkovin ja Lundellin lisäksi 11 pelaajaa Pohjois-Amerikasta. Tämä on harvinainen tilanne, sillä yleensä NHL-sarjasta ei ole jääkiekon MM-kisoissa näin paljon pelaajia.

Jääkiekon MM-kisat pelataan Sveitsissä 15.–31. toukokuuta. Kisojen ottelut pelataan kahdessa kaupungissa Fribourgissa ja Zürichissä. Leijonien alkusarjan ottelut pelataan Zürichissä.

Anton Lundell kuvattiin Ruotsin Euro Hockey Tour -turnauksessa Angelholmissa 10.5. Kuva: Lehtikuva / AFP / Johan Nilsson

Suomen ottelut jääkiekon MM-kisojen alkulohkossa

  • Perjantai 15.5. kello 17.20: Suomi–Saksa

  • Lauantai 16.5. kello 17.20: Unkari–Suomi

  • Maanantai 18.5. kello 17.20: Suomi–Yhdysvallat

  • Torstai 21.5. kello 17.20: Latvia–Suomi

  • Perjantai 22.5. kello 21.20: Suomi–Iso-Britannia

  • Sunnnuntai 24.5. kello 21.20: Suomi–Itävalta

  • Tiistai 26.5. kello 21.20: Sveitsi–Suomi

Puolivälierät pelataan torstaina 28.5. Välierät pelataan lauantaina 30.5. Mitaliottelut pelataan sunnuntaina 31.5.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)