Jääkiekkomaajoukkueen päävalmentaja Erkka Westerlund (oikealla) ja toimitusjohtaja Jari Kurri harjoituksissa.

Jääkiekkomaajoukkueen päävalmentaja Erkka Westerlund (oikealla) ja toimitusjohtaja Jari Kurri harjoituksissa.

Leijonat kohti olympialaisia

Päävalmentaja Erkka Westerlund johdattaa Leijonat olympiatalveen. Westerlundilla on vihkossaan 25 pelaajan nimet.

Päävalmentaja kirjoittaa vihkoon joka päivä ajatuksiaan siitä, millaiselta Suomen maajoukkue näyttää tulevissa talviolympialaisissa.

– Listassa on mukana tällä hetkellä 7–8 pelaajaa, jotka pelaavat Euroopassa. Muut ovat NHL-miehiä.

Westerlund sanoo, että mukana on myös nuoria pelaajia. Heidän täytyy kuitenkin antaa todella kovia näyttöjä, että he pääsevät mukaan olympialaisiin.

– Kaikki pelit olympia- turnauksessa ovat todella kovia, ihan ensimmäisestä lähtien. Kokemuksella on suuri merkitys. Olympiakisat ovat kovempi turnaus kuin jääkiekon MM-kisat. Vaadin yleensä pelaajalta kokemusta MM-kisoista ennen kuin otan hänet mukaan olympiajoukkueeseen, Westerlund toteaa.

Westerlund sanoo, että Venäjän KHL-sarja on noussut todella tärkeäksi pelipaikaksi jääkiekon ammattilaisille.

– Jos KHL:ää ei olisi, useimmat sen suomalaisista pelaisivat NHL:ssä.

Leijonat valmistautuu olympiakisoihin marraskuussa EM-turnauksessa Helsingissä. Joukkueessa nähdään varmasti monta tulevaa olympiapelaajaa. Westerlundin mukaan joukkueessa ovat parhaat pelaajat Euroopasta. NHL-miehiä ei turnauksessa ole.

– Kaikki ehdokkaat eivät mahtuneet mukaan tähän joukkueeseen.

EM-sarjan Suomen-turnaus pelataan 7.–10.11.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste