Kristiina Mäkelä haaveilee tavallisesta elämästä

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Lehtikuva / Mikko Stig
Uutinen julkaistu: 23.08.2023

Kolmiloikkaaja Kristiina Mäkelä voitti vuosi sitten EM-kisoissa hopeaa. Mistä huippu-urheilija haaveilee?

Voitit viime vuonna hopeaa yleisurheilun EM-kisoissa. Millä mielellä lähdet MM-kisoihin?

– Fiilis on hyvä ja mieli on iloinen. MM-kisoissa taso on todella kova.Kunto täytyy saada osumaan juuri oikeaan hetkeen. Silloin pystyn tekemään kisoissa parhaan suoritukseni.

Minkälainen laji kolmiloikka on?

– Kolmiloikka on herkkä laji. Jos urheilijan keho ei ole hereillä, niin hypyt jäävät liian lyhyiksi.

– Kolmiloikka on myös raskas laji. Siinä on kaksi kovaa pomppua, joiden jälkeen loikkaaja tömähtää kovalle hiekalle. Siksi kolmiloikka on raskasta hermostolle ja nivelille, ja pystyn kilpailemaan ainoastaan kerran viikossa.

Miten sinusta tuli kolmiloikkaaja?

– Hyppäsin aluksi korkeutta ja pelasin koripalloa. Sitten kokeilin kolmiloikkaa ja huomasin, että olen siinä hyvä.

– Oli kiva nähdä, kuinka hyväksi voin kehittyä ja kuinka pitkälle pystyn loikkaamaan. Ehdit osallistua moniin kisoihin ennen kuin voitit EM-hopeaa.

Loppuiko usko menestymiseen missään vaiheessa?

– Viime vuoden EM-kisat olivat jo 17. arvokisani. Usko ei loppunut. En anna helposti periksi. Tuntui tietenkin hienolta, kun kova työ palkittiin.

– Minua motivoivat urheilussa monet muutkin asiat kuin kilpailuissa menestyminen. Kasvoin aikuiseksi urheilun parissa hyvässä ympäristössä. Esimerkiksi opin tuntemaan itseni paremmin. Se on urheilun ansiota. Opin myös syömään terveellisesti ja lepäämään riittävästi. Näistä on hyötyä myös urheilu-uran jälkeen.

Kuinka kauan aiot jatkaa uraasi?

– En ole päättänyt sitä. Ensi vuonna ovat olympialaiset Pariisissa. Jatkan eteenpäin vuoden tai pari kerrallaan ja teen niin kuin tuntuu parhaalta.

Mitä teet urheilu-uran jälkeen?

– Haaveilen perheestä ja lapsista urheilu-uran jälkeen. Jos saan perheen, keskityn perhe-elämään. Haluan antaa sille kaiken aikani.

– Haaveilen tavallisesta elämästä. Olen urheillut ammatikseni jo vuosia. Monet muille ihmisille tutut asiat ovat minulle uusia. Esimerkiksi kaikki kesäni ovat menneet kilpailuissa. On varmasti hienoa, kun voin joskus olla kesälomalla. Ehkä haluan olla tavallisissa töissä kahdeksasta neljään.

Opiskelet kotieläintiedettä. Haaveiletko omasta maatilasta?

– En osaa sanoa. Pitäisi olla maatila tai rahaa, jolla voisin ostaa oman tilan. Voi olla, että tulevaisuudessa työni liittyy maatalouteen. Haluan kuitenkin ensin suorittaa opinnot loppuun.

– Nykyään opiskelen vähän itsekseni, sen verran kuin urheilulta jää aikaa. Kuuntelen esimerkiksi äänikirjoja, tiedeohjelmia ja podcasteja, jotka liittyvät opintoihini.

Mitä teet vapaa-ajallasi?

– Soitan pianoa ja maalaan. Viimeksi maalasin taulun siskoni koirasta Zeldasta. Zelda ei ole vielä nähnyt taulua. Saa nähdä, tykkääkö se kuvasta vai alkaako se haukkua sitä.

– Olen hyvin eläinrakas. Olen aina rapsuttelemassa kissoja, koiria, lehmiä tai lampaita. Eläimet ovat hienoja. Ne ovat aitoja, eivätkä teeskentele. Eläinten rapsuttelu on hyvin rentouttavaa.

Kisojen jälkeen jäät usein juttelemaan yleisön kanssa ja jakamaan nimikirjoituksia. Miten kiireisellä huippu-urheilijalla on tähän aikaa?

– Minulla on aina aikaa faneilleni. Ilman heitä urheilu ei olisi yhtään mitään. Ei vie paljon aikaa, kun keskustelen ihmisten kanssa. Se voi olla jollekin myös todella tärkeää. Minulle tulee siitä hyvä mieli.

Kristiina Mäkelä kilpailee yleisurheilun MM-kisoissa kolmiloikan karsinnassa keskiviikkona 23.8. kello 20.10. 

Kuka?

Nimi: Kristiina Mäkelä
Ikä: 30 vuotta
Asuinpaikka: Helsinki. Syntynyt Orimattilassa. Edustaa urheiluseuraa, jonka nimi on Orimattilan Jymy.
Ammatti: urheilija, kolmiloikkaaja.
Harrastukset: pianonsoitto, maalaaminen.
Lempiruoka: lihakeitto. ”Kun olin kesällä kipeä, söin lihakeittoa. Silloin tuntui siltä, että se auttoi minua paranemaan.”
Tärkeintä elämässä: läheiset ihmiset.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kristiina Mäkelä haaveilee tavallisesta elämästä”

  1. Olen ilokseni saanut seurata uraasi lähestulkoon kaikki kisat kansainvälisellä tasolla ja kansallisella tasolla. Kaikkien seuraaminen olisi ollut haastavaa. Mikäli nyt kuitenkin haikailet lopettaa ja aloittaa niin kutsutun normaalin elämän. Toivotan kaikkea hyvää. Mikäli kuitenkin vielä jaksat jatkaa niin onnea tulevaan.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)