Tokion olympiastadionilla on tehty jo kolme uutta maailmanennätystä. Norjan Karsten Warholm voitti 400 metrin aitajuoksun. Hän teki loppukilpailussa maailmanennätyksen. Hän juoksi ensimmäisenä ihmisenä 400 metrin aitajuoksun alle 46 sekunnissa.
Myös naisten 400 metrin aitajuoksussa syntyi maailmanennätys. Sen teki Yhdysvaltain Sydney McLaughlin.

Venezuelan Yulimar Rojas voitti naisten kolmiloikan. Hän paransi maailmanennätystä 17 sentillä. Uusi ennätys on 15,67 metriä. Rojas on 1,92 metriä pitkä ja hyvin hoikka. Asiantuntijat ennustavat, että Rojas voi vielä hypätä yli 16 metriä.

Kengät, radat vai urheilijat?
Hyviä tuloksia on selitetty sillä, että Tokion olympiastadionin juoksuradalla on uudenlainen pinta. Juoksijan askel ponnahtaa siitä paremmin kuin tavalliselta juoksuradalta.
Toinen selitys on uudenlainen juoksukenkä. Kengän avulla juoksija ponnahtaa juoksuradan pinnasta aiempaa paremmin. Juoksijan askel pitenee.
Karsten Warholm käyttää juuri tällaisia juoksukenkiä. Warholm on testannut kenkiä tuhansia kertoja. Kenkätehtaan lisäksi Mercedeksen Formula 1 -talli on auttanut kenkien kehittämisessä. Formula 1 -talleilla on paljon kokemusta aineista, joita käytetään myös kengissä.
– Kengät ovat ohuet ja kevyet. Tuntuu kuin juoksisi paljain jaloin, kuvailee Warholmin valmentaja Leif Alnes.
Loppujen lopuksi urheilijat kuitenkin tekevät hyviä tuloksia.
Myös Suomen Sara Kuivisto teki Tokion radalla hyviä tuloksia. Hän teki peräti neljä uutta Suomen ennätystä. Hän paransi kaksi kertaa 800 metrin ja 1500 metrin Suomen ennätyksiä. Kuiviston ajat eivät kuitenkaan riittäneet loppukilpailuihin.

Pronssia Mattssonille ja Potkoselle
Suomalaiset urheilijat ovat voittaneet perjantaihin mennessä kaksi pronssimitalia.
Uimari Matti Mattsson tuli kolmanneksi 200 metrin rintauinnissa. – Aivan uskomaton fiilis, sanoi Mattsson uinnin jälkeen. Mattsson sanoi, että hän on haaveillut olympiamitalista pienestä pojasta asti.

Nyrkkeilijä Mira Potkonen sai pronssia 60 kilon sarjassa. Potkonen oli pettynyt, vaikka hän sai mitalin. Potkonen päätti uransa nyrkkeilijänä Tokion olympialaisiin.
– Harmittaa, kun kaikki päättyy näin. Jää huono mieli, sanoi Potkonen.

Lähteet: Yle, Iltalehti, Suomen Olympiakomitea
Hyvää Suomi, 2 metalia on hyvää