Kovia tuloksia olympialaisissa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.08.2021

Tokion olympialaisissa on tehty jo monta maailmanennätystä. Suomalaiset ovat saaneet kaksi pronssimitalia. Kisat päättyvät sunnuntaina.

Tokion olympiastadionilla on tehty jo kolme uutta maailmanennätystä. Norjan Karsten Warholm voitti 400 metrin aitajuoksun. Hän teki loppukilpailussa maailmanennätyksen. Hän juoksi ensimmäisenä ihmisenä 400 metrin aitajuoksun alle 46 sekunnissa.

Myös naisten 400 metrin aitajuoksussa syntyi maailmanennätys. Sen teki Yhdysvaltain Sydney McLaughlin.

Kuvassa ovat Sydney McLaughlin ja tulostaulu Tokion olympiastadionilla. Tulostaulu kertoo, että McLaughlin teki maailmanennätyksen naisten 400 metrin aitajuoksussa.
Kuvassa ovat Sydney McLaughlin ja tulostaulu Tokion olympiastadionilla. Tulostaulu kertoo, että McLaughlin teki maailmanennätyksen naisten 400 metrin aitajuoksussa.

 

Venezuelan Yulimar Rojas voitti naisten kolmiloikan. Hän paransi maailmanennätystä 17 sentillä. Uusi ennätys on 15,67 metriä. Rojas on 1,92 metriä pitkä ja hyvin hoikka. Asiantuntijat ennustavat, että Rojas voi vielä hypätä yli 16 metriä.

Kuvassa Venezuelan Yulimar Rojas putoaa hiekkaan kolmiloikan päätteeksi. Rojas teki Tokiossa uuden kolmiloikan maailmanennätyksen.
Kuvassa Venezuelan Yulimar Rojas putoaa hiekkaan kolmiloikan päätteeksi. Rojas teki Tokiossa uuden kolmiloikan maailmanennätyksen.

Kengät, radat vai urheilijat?

Hyviä tuloksia on selitetty sillä, että Tokion olympiastadionin juoksuradalla on uudenlainen pinta. Juoksijan askel ponnahtaa siitä paremmin kuin tavalliselta juoksuradalta.

Toinen selitys on uudenlainen juoksukenkä. Kengän avulla juoksija ponnahtaa juoksuradan pinnasta aiempaa paremmin. Juoksijan askel pitenee.

Karsten Warholm käyttää juuri tällaisia juoksukenkiä. Warholm on testannut kenkiä tuhansia kertoja. Kenkätehtaan lisäksi Mercedeksen Formula 1 -talli on auttanut kenkien kehittämisessä. Formula 1 -talleilla on paljon kokemusta aineista, joita käytetään myös kengissä.

– Kengät ovat ohuet ja kevyet. Tuntuu kuin juoksisi paljain jaloin, kuvailee Warholmin valmentaja Leif Alnes.

Loppujen lopuksi urheilijat kuitenkin tekevät hyviä tuloksia.

Myös Suomen Sara Kuivisto teki Tokion radalla hyviä tuloksia. Hän teki peräti neljä uutta Suomen ennätystä. Hän paransi kaksi kertaa 800 metrin ja 1500 metrin Suomen ennätyksiä. Kuiviston ajat eivät kuitenkaan riittäneet loppukilpailuihin.

Juoksija Sara Kuivisto teki Tokiossa peräti neljä Suomen ennätystä.
Juoksija Sara Kuivisto teki Tokiossa peräti neljä Suomen ennätystä.

Pronssia Mattssonille ja Potkoselle

Suomalaiset urheilijat ovat voittaneet perjantaihin mennessä kaksi pronssimitalia.

Uimari Matti Mattsson tuli kolmanneksi 200 metrin rintauinnissa. – Aivan uskomaton fiilis, sanoi Mattsson uinnin jälkeen. Mattsson sanoi, että hän on haaveillut olympiamitalista pienestä pojasta asti.

Uimari Matti Mattsson oli iloinen, koska hän sai vihdoinkin pronssimitalin olympialaisissa.
Uimari Matti Mattsson oli iloinen, koska hän sai vihdoinkin pronssimitalin olympialaisissa.

 

Nyrkkeilijä Mira Potkonen sai pronssia 60 kilon sarjassa. Potkonen oli pettynyt, vaikka hän sai mitalin. Potkonen päätti uransa nyrkkeilijänä Tokion olympialaisiin.

– Harmittaa, kun kaikki päättyy näin. Jää huono mieli, sanoi Potkonen.

Kuvassa nyrkkeilijä Mira Potkonen halaa korealaista vastustajaansa ottelun jälkeen.
Kuvassa nyrkkeilijä Mira Potkonen halaa korealaista vastustajaansa ottelun jälkeen.

Lähteet: Yle, Iltalehti, Suomen Olympiakomitea

Yksi kommentti artikkeliin ”Kovia tuloksia olympialaisissa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)