Kouluratsastus on herkkä laji

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.04.2020

Henri Ruoste on kouluratsastaja. Kouluratsastus on ratsastuslaji, jossa ratsastaja ja hevonen pyrkivät mahdollisimman tarkkoihin suorituksiin.

Henri Ruoste on menestynein suomalainen kouluratsastaja Kyra Kyrklundin jälkeen. 37-vuotias Ruoste varmisti talvella paikan myös olympialaisiin.

Henri Ruoste asuu Saksassa. Hän on ratsastuksen ammattilainen. Ruoste myy hevosia. Hän myy kalliita huippuhevosia yhdessä puolisonsa kanssa.

Menestyminen vaatii lähes täydellistä suoritusta

Kouluratsastus on erittäin herkkä laji. Suoritus on täydellinen vasta, kun sekä ratsastaja että hevonen onnistuvat hyvin. Kouluratsastus on pikkutarkkaa. Pienikin virhe alentaa suorituksen arvoa.

Henri Ruoste pääsi viime vuonna ratsastuksen EM-kisojen loppukilpailuun. Ruosteen mukaan loppukilpailu oli vaikea paikka hänen ratsulleen Rossettille. Rossetti on herkkä ja hyvin varovainen hevonen.

– Kilpailupaikalla oli paljon ääniä. Siellä soitettiin musiikkia kovaa. Yleisö huusi ja hälisi. Rossetti vaikutti siltä, että se halusi paeta paikalta jo ohjelman alussa, Henri Ruoste kuvailee Helsingin Sanomissa.

Kuuma ja herkkä hevonen voi olla hyvin taitava. Huono puoli on se, että se hermostuu herkästi. Onneksi Rossetti otti lopulta haltuunsa tilanteen ja rauhoittui.

Lähde HS

Yksi kommentti artikkeliin ”Kouluratsastus on herkkä laji”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)