Kiira Korpi on entinen taitoluistelija. Hän sijoittui kerran Euroopan mestaruuskisoissa hopealle ja kaksi kertaa pronssille. Korpi päätti uransa urheilijana kolme vuotta sitten.
Syyskuun lopussa Korpi täytti 30 vuotta. Samalla hän julkaisi kirjan Kiira – Ehjäksi särkynyt. Kirja kertoo Korven elämästä huippu-urheilijana. Kirjan on kirjoittanut urheilutoimittaja Jere Nurminen. Korven kirja on herättänyt paljon keskustelua. On keskusteltu, mitä kaikkea urheilija joutuu kestämään, jos hän haluaa päästä lajinsa huipulle.
Kiira Korpi kertoo kirjassa, että hänen uransa oli täynnä ahdistusta ja väsymystä. Korpi tarkkaili melkein koko ajan painoaan ja laihdutti. Hän söi kauan aikaa liian vähän. Se heikensi lihaskuntoa. Se taas heikensi ponnistusvoimaa, joka on tärkeä ominaisuus taitoluistelijalle.
Harjoittelu oli yksinäistä puuhaa. Jotkut valmentajat olivat ankaria. Kaiken lisäksi Korpi kärsi monista vammoista ja loukkaantumisista varsinkin uransa loppupuolella.
Kaikesta huolimatta Korpi muistelee uraansa lämmöllä.
– Vaikka se otti paljon, se antoi vielä enemmän, hän sanoi Ylen haastattelussa.
Lähteet STT, Yle
