Tero Pitkämäen ennätys keihäänheitossa on 91,53 metriä.

Tero Pitkämäen ennätys keihäänheitossa on 91,53 metriä.

Keihäässä on Suomen mitalitoivo

Tänä vuonna kilpailuun osallistuu vain 10 suomalaisurheilijaa. Suomen yleisurheilun historiassa se on pienin määrä.

Yleisurheilun MM-kisat alkoivat Moskovassa Venäjällä lauantaina 10.elokuuta. Monet loppuottelut pidetään ensi viikonloppuna. Kisan tapahtumapaikka on Luzhniki-stadion, jossa vuonna 1980 järjestettiin Moskovan kesäolympialaiset.

Yksi mielenkiintoisimmista tapahtumista on miesten keihäs- finaali 17. elokuuta. Suomen suurin mitalitoivo on tietysti keihäänheittäjä Tero Pitkämäki. Aluksi oli epäselvää, osallistuuko hän MM-kisoihin, sillä hän oli kesäkuussa leikkauksessa kylkivamman vuoksi. Mutta Kalevan kisoissa Vaasassa Pitkämäki osoitti, että hän on valmis taistelemaan kullasta.

Pitkämäen suuret saavutukset ovat pronssimitali Pekingin olympialaisissa 2008 ja kulta Osakan MM-kilpailusta 2007.

Pitkämäen lisäksi Moskovassa kilpailee Antti Ruuskanen. Vuosi 2012 oli Ruuskasen paras. 29-vuotias keihäänheittäjä yllätti viime vuonna Lontoossa voittamalla olympiapronssia. Suomen joukkueessa kilpailee myös nuori porilainen Nooralotta Neziri. 20-vuotias aitajuoksija pääsi suomalaiseen joukkueeseen viimeisellä hetkellä, kun hän kaksi viikkoa sitten lopulta rikkoi Moskovan MM-kisojen pääsyrajan. Vuonna 2011 Neziri on voittanut kultaa Euroopan Juniorin mestaruudessa Tallinnassa.

Moskovan MM-kisat ovat Nezirille ensimmäiset arvokisat. Hänen mielestään menestys tarkoittaa mitalia tai ainakin finaaliin osallistumista.

MM-kisat pidetään kahden vuoden välein. Vuosina 2009 ja 2011 Suomi ei ole saavuttanut yhtään mitalia.

Miesten keihäänheiton karsinta on torstaina 15.8. Finaali on 17.8. Naisten 100m aitajuoksun karsinta on 16.8. ja finaali seuraavana päivänä 17.8.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Keihäässä on Suomen mitalitoivo”

  1. Jaana

    Hei,

    kuuntelimme opiskelijoiden kanssa sivunne uutisia. Onko vahingossa tullut MM-kisat millimetrikisoiksi??

    terveisin Jaana K

  2. Sami - Papunet

    Moi,

    Automaattinen puheohjelma lukee tekstit puheeksi ja ei aina ymmärrä kaikkia lyhenteitä. Näitä vääriä tulkintoja on yritetty korjailla, mutta jotkin lyhenteet ovat puheohjelmalle hankalia ja se lukee ne itsepäisesti väärin.

    Tämä on niitä hauskimpia :-)

    t. Papunet-tiimin Sami

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste