Kalle Rovanperä johtaa rallin MM-sarjaa

Teksti: Betty Marschan, lähteet Unibet, MTV, IL, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.09.2022

Suomalainen Kalle Rovanperä on taitava rallikuski. Hänestä voi tulla uusi rallin maailmanmestari.

Kalle Rovanperä on maailman nuorin rallikuski, joka on voittanut rallin MM-osakilpailun. Hän voitti ylivoimaisesti osakilpailun Virossa vuonna 2021.

Rovanperä täyttää lokakuussa 22 vuotta. Hän ajaa Toyota-tallissa.

Rovanperän lahjakkuus huomattiin aikaisin. Hän kilpaili jo 12-vuotiaana lyhyissä rallisprinteissä Latviassa ilman ajokorttia. Latviassa rallikilpailuihin saa osallistua ilman ajokorttia.

Vuonna 2015 Rovanperä voitti Latvian avoimen R2-luokan rallimestaruuden. Hän voitti kultaa Latviassa myös vuonna 2016 ja 2017, kun hän osallistui nelivetoisten ralliautojen avoimeen luokkaan.

17-vuotiaana Kalle sai ajokortin erityisluvalla ja alkoi kilpailla rallin MM-sarjassa.

Rallikuskin täytyy olla hyvässä kunnossa

Rovanperä on kotoisin Jyväskylästä. Nykyään hän asuu Monacossa. Myös hänen isänsä Harri Rovanperä kilpaili ralleissa.

Rallikuskille on tärkeää olla henkisesti ja fyysisesti vahva. Kisaviikonloput ovat pitkiä. Kilpailijan pitää keskittyä ajamiseen. Hänen pitää ajaa nopeasti, mutta hän ei saa tehdä virheitä.

– Kisapäivät ovat pitkiä. Nousen aikaisin ja illalla katson videoita ajamisestani.

– Ajaminen vaatii myös voimaa. Hyvä yleiskunto on tärkeä. Siksi treenaan voimaa ja lenkkeilen. Pelaan padelia vapaa-ajalla. Talvisin ajan moottorikelkalla.

Rovanperä on voittanut MM-rallin osakilpailuja soralla, asfaltilla ja lumella.

Miksi on erilaista ajaa asfaltilla kuin soralla?

– Soralla voi ajaa sujuvammin ja keskittyä pitämään nopeutta yllä. Ajan mieluiten soralla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste