Joni Kauko on Suomen jalkapallomaajoukkueen keskikenttäpelaaja. Kauko on Huuhkajien vakiokokoonpanossa.

Joni Kauko johdattaa Huuhkajat kohti EM-kisoja

Joni Kauko on nykyisin Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen avainpelaajia. Suomen jalkapallomaajoukkueen päävalmentaja Markku Kanerva luottaa keskikenttäpelaajaan.

Kanerva nosti Kaukon Huuhkajien vakiomiehistöön.

29-vuotias Joni Kauko pelaa sarjatasolla Tanskan jalkapalloliigassa Esbjergissä. Hyökkäävä keskikenttäpelaaja teki seurassaan viime kaudella kahdeksan maalia. Tanskan pääsarja eli superliiga on kovatasoinen jalkapallosarja.

Kauko pelasi aiemmin Saksan Kakkosbundesliigassa FSV Frankfurtissa. Hänellä oli Saksassa paljon terveysongelmia, joten pelaaminen oli tuskallista. Kaukon paino putosi Saksassa 86 kilosta 72 kiloon.

– En jaksanut juosta. Hengästyin, kun nousin raput ylös. Kaikki ravinto tuli kehostani saman tien ulos. Kukaan ei tiennyt, mikä minua vaivasi, Kauko kertoo Helsingin Sanomien haastattelussa.

Lopulta outojen vaivojen syy selvisi. Kyseessä oli krooninen eli pitkäaikainen suolistotulehdus.

Kauko on onnellinen siitä, että sai lopulta siirron Tanskaan.

– Minulle oli kuin lottovoitto, että pääsin pelaamaan Esbjergiin.

Joni Kauko on saanut Tanskassa lempinimen Suomen Lionel Messi. Siitä hän on ylpeä.

Huuhkajat kohtaa EM-karsintaotteluissa 15.11. Liechtensteinin ja 18.11. Kreikan. Suomi on lohkossaan toisena Italian jälkeen. Jos Suomi voittaa nämä karsintaottelut, se pääsee mukaan jalkapallon EM-kisoihin.

Nelonen esittää Huuhkajien viimeiset karsintaottelut ilmaiseksi. Suomi kohtaa Liechtensteinin perjantaina 15. marraskuuta. Nelosen lähetys alkaa kello 18. Karsintojen viimeisessä ottelussa Huuhkajat kohtaa Kreikan. Ottelu pelataan maanantaina 18. marraskuuta. Televisiolähetys alkaa kello 21.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste