Argentiinalainen Lionel Messi on maailman kuuluisimpia jalkapalloilijoita. Argentiina sai MM-hopeaa vuonna 2014. Kohta 31-vuotias Messi haluaa voittaa maailmanmestaruuden.

Jalkapallon MM-kisat alkavat

Jalkapallon MM-kisat alkavat torstaina. Kisat järjestetään Venäjällä. Kisoissa on mukana 32 maata.

Jalkapallon MM-kisat alkavat torstaina 14. kesäkuuta. Kisojen avausottelu pelataan Venäjän pääkaupungissa Moskovassa. Ottelussa kohtaavat kisojen isäntämaa Venäjä ja Saudi-Arabia.

Jalkapallon MM-kisat järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Venäjällä ja Itä-Euroopassa. MM-kisojen lopputurnaukseen selviytyi 32 maailman parasta jalkapallomaata. Kisoissa pelataan kaikkiaan 64 ottelua. MM-turnauksen otteluita pelataan 11 venäläisessä kaupungissa ja 12 stadionilla. Suomea lähimmät ottelut pelataan Pietarissa.

MM-kisoissa on kahdeksan eri alkukolohkoa. Jokaisessa lohkossa on neljä maata. Kaksi lohkon parasta joukkuetta pääsee jatkoon neljännesvälieriin. Tämän jälkeen neljännesvälierien kaksi parasta maata pääsee puolivälieriin. Neljä parasta maata pääsee välieriin. Välierien voittajat kohtaavat loppuottelussa. Välierissä hävinneet joukkueet pelaavat pronssiottelussa.

Maailman suurin urheilutapahtuma

MM-lopputurnaus kestää yli kuukauden. Kisojen loppuottelu pelataan sunnuntaina 15. heinäkuuta Moskovassa. Pronssiottelu pelataan lauantaina 14. heinäkuuta Pietarissa.

Venäjän kisat ovat järjestyksessään 21. jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut. Isäntämaa Venäjä pääsi kisoihin ilman karsintoja. Islanti ja Panama pelaavat ensimmäisen kerran MM-kisoissa.

Jalkapallon MM-kisat järjestetään joka neljäs vuosi. Jalkapallon miesten MM-kisat on maailman suurin urheilutapahtuma. Jalkapallo on maailman suosituin urheilulaji.

Brasilia ja Saksa ovat ennakkosuosikkeja

Tutut maat ovat tälläkin kertaa MM-kisojen suurimpia suosikkeja. Suurimmat ennakkosuosikit ovat Brasilia ja Saksa. Saksa on hallitseva maailmanmestari. Se voitti edelliset MM-kisat vuonna 2014.

Brasilia on perinteinen jalkapallomaa. Brasilia on myös ainoa maa, joka on osallistunut kaikkiin MM-kisoihin. Brasilia on voittanut kaikkiaan viisi maailmanmestaruutta. Sillä on lisäksi kaksi MM-hopeaa ja kaksi pronssia. Brasilia on kaikkien aikojen menestynein maa MM-kisoissa. Brasilia voitti viimeksi MM-kultaa vuonna 2002.

Muita vahvoja mestariehdokkaita ovat Espanja, Ranska, Argentiina, Portugali ja Englanti.

Suomi ei ole mukana kisoissa. Pohjoismaita kisoissa edustavat Islanti, Ruotsi ja Tanska.

Jalkapallon MM-kilpailut alkavat torstaina 14. kesäkuuta. Kisat päättyvät sunnuntaina 15. heinäkuuta. Yle lähettää suorana kaikki MM-kisojen ottelut. Televisiossa lähetyskanava on useimmiten Yle TV2. 

Portugalilainen Cristiano Ronaldo on ehkä maailman paras hyökkääjä. Portugali voitti jalkapallon EM-kultaa vuonna 2016. 33-vuotias Ronaldo haluaa huipentaa uransa ja voittaa maailmanmestaruuden.

(Muokattu 14.6.2018.)

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste