Jalkapallon Euroopan mestaruuskilpailut alkavat perjantaina 8. kesäkuuta. Kisat järjestetään Puolassa ja Ukrainassa.
Kyseessä on 14. kerta, kun Euroopan maat kisaavat maanosan mestaruudesta. Hallitseva mestari on Espanja. Espanja voitti myös MM-lopputurnauksen kaksi vuotta sitten. Siitä syystä se on nyt kisojen suuri ennakkosuosikki.
Kaikkien aikojen menestynein maa EM-kisoissa on Saksa. Se on voittanut lopputurnauksen kolme kertaa. Saksa on yleensä menestynyt suurissa turnauksissa hyvin. MM-kisoissa toiseksi sijoittunut Hollanti (Alankomaat) kuuluu niin ikään suosikkien joukkoon.
Suomi ei ole pelannut koskaan jalkapallon EM- tai MM-turnauksessa.

Ei koskaan? Ma luulen että Suomi peli jotain. Onko se totta?