Kuvassa Islannin keskikenttäpelaaja Aron Gunnarsson juhlii. Islanti voitti Itävallan 2 1 jalkapallon Euroopan metaruuskisoissa Ranskassa.

Islannin keskikenttäpelaaja Aron Gunnarsson juhlii. Islanti voitti Itävallan 2-1 jalkapallon EM-kisoissa Ranskassa.

Islanti yllätti EM-kisoissa

Mikä on Pohjoismaiden paras maa jalkapallossa? Tietysti Islanti!

Jalkapallon Euroopan mestaruuskisojen alkulohkot päättyivät. Suurin yllätys on ollut Islannin loistava menestys. Se ei ole hävinnyt yhtään ottelua. Islanti sai alkulohkossa enemmän pisteitä kuin Portugal. Islanti on siis ainoa Pohjoismaa, joka pääsi jatkoon EM-kisoissa.

Islannin kannattajilla on ollut paljon aihetta iloon jalkapallon EM-kisoissa.

Islannin kannattajilla on ollut paljon aihetta iloon jalkapallon EM-kisoissa.

 

EM-kisoissa yksikään joukkue ei vaikuta ylivoimaiselta. Jopa Italia, Espanja ja Saksa ovat pelanneet ajoittain heikosti. Ennakkosuosikkia on nyt vaikea valita.

Ruotsi hävisi viimeisen ottelun Belgialle maalein 1‑0. Ruotsi ei päässyt jatkoon alkulohkosta. Samalla päättyi Zlatan Ibrahimovicin ura Ruotsin maajoukkueessa. Ibrahimovic ilmoitti, että Ruotsin viimeinen ottelu EM-kisoissa on hänen viimeinen ottelunsa maajoukkueessa. Hän teki yhteensä 62 maalia Ruotsin maajoukkueessa 15 vuoden aikana.

Kuvassa on Zlatan Ibrahimovic. Hän ei onnistunut maalinteossa näissä EM-kisoissa.

Zlatan Ibrahimovic ei onnistunut maalinteossa näissä EM-kisoissa.

 

Myös toisella supertähdellä, Portugalin Cristiano Ronaldolla, oli vaikeuksia maalinteossa. Hän onnistui vihdoin kaksi kertaa ottelussa Unkaria vastaan. Ottelu päättyi kuitenkin tasan 3‑3. Unkari yllätti ja voitti oman alkulohkonsa. Portugal jäi lohkossa kolmanneksi.

Pudotuspelit alkavat lauantaina 25. kesäkuuta. Niistä vain voittajat pääsevät jatkoon. Tulossa on jännittäviä otteluita.

Esimerkiksi lauantaina kohtaavat Kroatia ja Portugal ja maanantaina 27. kesäkuuta Islanti ja Englanti. Myös Espanja ja Italia pelaavat maanantaina. Molemmat olivat ennakkosuosikkeja, mutta toinen putoaa jo silloin. Edellisissä Euroopan mestaruuskisoissa maat olivat loppuottelussa.

Lähteet STT ja Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Islanti yllätti EM-kisoissa”

  1. Johannes

    Ajatellen Islantilaisilla oli hyvää onnea. Ei voida sanoa että ne ovat parempia kuin Saksa, Italia tai Espanja. Katsoin ottelua Itävallan vastaan, ja huomasin, että Itävaltalaiset pelivät paremmin, mutta heillä ei ollut onnea.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste