Kuvassa Islannin pelaajat juhlivat 2-1 johtomaalin jälkeen.

Islannin pelaajat juhlivat 2-1 johtomaalin jälkeen.

Islanti kaatoi Englannin jalkapallossa

Islantilaiset juhlivat vielä tiistainakin. Maa voitti maanantaina Englannin jalkapallon Euroopan mestaruuskisoissa.

Islanti voitti maanantaina Englannin maalein 2‑1 jalkapallon EM-kisoissa. Islannin voitto oli valtava yllätys.

Islanti on pienin maa, joka on koskaan päässyt jalkapallon EM-kisoihin. Englannissa on enemmän jalkapallon pelaajia kuin Islannissa on asukkaita. Silti Islanti voitti.

Tuhannet ihmiset juhlivat voittoa Islannin pääkaupungin Reykjavikin kaduilla maanantaina ja tiistaina.

Englannin valmentaja Roy Hodgson erosi heti tappion jälkeen. Englantilaiset olivat hyvin pettyneitä.

– Tämä oli huonoin suoritus, jonka olen Englannin joukkueelta ikinä nähnyt, sanoi Alan Shearer. Hän oli hyökkääjä Englannin maajoukkueessa 1990-luvulla.

Englannin lehdistö pilkkasi maajoukkuetta armottomasti. Englanti oli maailman suurin pettymys ja siitä tuli myös maailman suurin naurunaihe, kirjoitti The Times -lehti.

Kisojen pudotuspelien seuraava kierros alkaa torstaina. Jatkossa ovat Islannin lisäksi Saksa, Italia, Belgia, Wales, Puola, Portugal ja Ranska. Saksa ja Italia kohtaavat lauantaina. Se on melkein kuin loppuottelu, koska Saksa ja Italia ovat pelanneet tähän asti parasta jalkapalloa.

Islanti pelaa seuraavaksi Ranskaa vastaan sunnuntai-iltana.

Lähteet STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste