Alpo Harmaala (vasemmalla) ja Reijo Mehtälä harrastivat sauvakävelyä Kainuun Vaalassa syyskuussa. Laji sopii kaikenikäisille.

Alpo Harmaala (vasemmalla) ja Reijo Mehtälä harrastivat sauvakävelyä Kainuun Vaalassa syyskuussa. Laji sopii kaikenikäisille.

Ikäihmisille tarjolla vähän liikuntaa

Ikäihmisille on monissa kunnissa tarjolla hyvin vähän liikuntapalveluita.

Ikäihmisille on monissa kunnissa tarjolla hyvin vähän liikuntapalveluita tai neuvoa liikunnan aloittamiseen. Ikäinstituutin mukaan etenkin kotona asuvat ja huonosti liikkuvat vanhukset jäävät usein vaille liikuntaa ja opastusta. Tutkimusten mukaan juuri he hyötyisivät kuitenkin säännöllisestä ja vähäisestäkin liikunnasta. Liikunta vähentää vanhusten kaatumariskiä ja hoivapalvelujen tarvetta.

– Kunnissa ei tarjota toimintaa ryhmälle, joka siitä eniten hyötyisi. Liikunta vähentää tarvetta raskaaseen koti- ja laitoshoitoon. Kuntien pitäisi satsata paljon enemmän heikkoihin, yksin kotonaan asuviin vanhuksiin Ikäinstituutin Elina Karvinen sanoo.

Karvisen mukaan kuntien kannattaisi aloittaa tässä asiassa yhteistyö eri järjestöjen kanssa. Kainuussa pienessä Vaalan kunnassa näin on jo tehty. Kunta edistää ikäihmisten liikuntaa kotikäynneillä. Yli 70-vuotiaille tehdään oma liikuntaohjelma.

– Pyrimme ehkäisemään kotitapaturmia näin, Vaalan kunnanjohtaja Tytti Määttä kertoo.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste