Iivo Niskasen ura jatkuu

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet IS, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.03.2022

Iivo Niskanen on Suomen paras hiihtäjä. Niskanen sai Pekingin talviolympialaisista kolme mitalia: kultaa, hopeaa ja pronssia. Iivon ura ei ole vielä ohi.

Iivo Niskanen on 30-vuotias hiihtäjä. Hän on menestynyt urallaan erittäin hyvin. Niskasella on esimerkiksi kolme olympiakultaa. Kultamitalit ovat Sotšin vuoden 2014 kisoista, Pyeongchangista vuoden 2018 kisoista ja Pekingistä.

Niskanen on voittanut olympiakultaa kolmissa peräkkäisissä kisoissa. Vain kolme suomalaista urheilijaa on pystynyt samaan.

– En uskalla sanoa, että neljänsistä olympialaisista täytyy tulla neljäs kultamitali, Iivo Niskanen sanoo Ilta-Sanomien haastattelussa Pekingissä.

– Ensin täytyy nauttia tästä. Olen antanut kaikkeni. Olen tehnyt kaikki asiat niin hyvin kuin olen pystynyt, Niskanen lisää.

Seuraavat talviolympialaiset järjestetään vuonna 2026 Italian Milanossa ja Cortina d’Ampezzossa.

Ikä ei ole este

Iivo Niskanen on hiihtäjänä lähes täydellisessä iässä. Niskanen sanoo, että hänellä on toiveita ja suunnitelmia tulevaisuuden varalle.

– Ensinnäkin terveys on tärkein asia. Sitä pitää osata arvostaa. Usein sitä pitää itsestäänselvyytenä, Niskanen kertoo.

– Olen kestävyysurheilija. Minulle ikä tuo kokemusta ja vahvuutta. Minulla on vielä monta vuotta urheilijan uraa jäljellä, jos vain pysyn terveenä, Niskanen jatkaa.

Niskanen olisi voinut lopettaa uransa Pekingin olympialaisten jälkeen, mutta hän ei aio tehdä sitä. Luultavasti Niskanen osallistuu esimerkiksi hiihdon MM-kisoihin vuonna 2023 Slovenian Planicassa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)