Hiihtokausi alkaa Rukalla

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.11.2016

Maailman parhaat hiihtäjät kokoontuvat ensi viikonvaihteessa Kuusamoon Rukalle.

Hiihdon maailmancup alkaa Rukalla. Kisojen lajeja ovat hiihto, mäkihyppy ja yhdistetty.

Entä ketkä menestyvät hiihdossa tällä kaudella? Siitä saatiin merkkejä Muonion Oloksella, missä kilpailtiin jo marraskuun alkupuolella. Naisissa Puolan Justyna Kowalczyk oli paras viiden kilometrin kisassa. Suomen naisista Krista Pärmäkoski oli paras. Hän hiihti toiseksi Kowalczykin jälkeen. Laura Mononen hiihti vapaalla tyylillä hyvin.

Oloksen miesten kisassa Lari Lehtonen hiihti reiluun voittoon. Sprinttikilpailun voitti Ari Luusua. Myös hän saattaa menestyä tällä kaudella.

Viime vuosina norjalaiset ovat olleet ylivoimaisia hiihdossa. Norjan huippuhiihtäjä Therese Johaug jäi kiinni dopingin käytöstä. Siitä on puhuttu paljon syksyn aikana. Johaug on kilpailukiellossa ainakin joulukuun puoliväliin asti. Norjan naisten valmentaja Roar Hjelmeset uskoo, että dopingkohu heikentää Norjan muiden hiihtäjien suorituksia.

Rukan kilpailuja voi seurata Yle TV2:ssa perjantaista sunnuntaihin. Hiihtokausi huipentuu Lahden maailmanmestaruuskisoissa helmi- ja maaliskuun vaihteessa.

Lähteet Yle, MTV3, STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)