Henry Manni kannustaa nuoria

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.09.2018

Ratakelaaja Henry Manni kannustaa nuoria. Mannin mukaan rajoitteet ovat vain omassa päässä.

Henry Manni on voittanut EM- ja MM-kisoissa peräti 17 mitalia. 26-vuotias Manni on osallistunut neljä kertaa parayleisurheilun MM-kisoihin ja kolme kertaa EM-kisoihin. Manni kelaa T34-luokassa.

Mannilla on perinnöllinen sairaus. Sairauden takia lihakset heikkenevät. Manni pystyy kävelemään lyhyitä matkoja, mutta pitkiin matkoihin lihasten voima ei enää riitä.

Henry Manni pystyi kävelemään lapsena tavalliseen tapaan. Sen jälkeen sairaus alkoi kuitenkin edetä hitaasti. Ensimmäisen pyörätuolinsa hän sai alakoulussa. Manni sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että pyörätuolin saaminen tuntui hänestä mukavalta.

– Minusta se oli hyvä asia. Pyörätuoli helpotti liikkumistani. Opin nopeasti esimerkiksi keulimaan tuolillani. Muut kaverit liikkuivat nopeasti pyörillä tai rullalaudoilla. Minä kelasin vauhdilla tuolillani, Manni kertoo.

Manni kehottaa kaikkia lapsia ja nuoria kohtaamaan vaikeudet rohkeasti. Mannin mukaan periksi ei kannata antaa.

– Liikkuminen voi olla vaikeaa. Kaikki on kuitenkin mahdollista. Rajoitteet ovat ainoastaan jokaisen ihmisen omassa päässä!

Manni on menestynyt urheilija, mutta ammattilainen hän ei ole ollut koskaan. Manni työskentelee liikuntaneuvojana Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta Vau ry:ssä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)