Hanne Lauslehto (oikealla) voitti potkunyrkkeilyn alle 52-kiloisten maailmanmestaruuden Irlannin pääkaupungissa Dublinissa viime joulukuussa. Lauslehto kukisti loppuottelussa Norjan Kristin Vollstadin 3–0.

Hanne Lauslehto on potkunyrkkeilyn maailmanmestari

Hanne Lauslehto on potkunyrkkeilyn hallitseva maailmanmestari. Laji vaatii taitoa ja kovuutta.

Lauslehto voitti potkunyrkkeilyn EM-kultaa jo aiemmin, vuonna 2014. Lauslehto on taustaltaan nyrkkeilijä. Hän on saavuttanut myös nyrkkeilyssä menestystä arvokisoissa. Lauslehto sai perinteisen nyrkkeilyn MM-pronssia vuonna 2010.

Lauslehto kertoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että potkunyrkkeily pelasti hänen elämänsä. Hän asui Järvenpäässä, jossa oli 1990-luvulla paljon katujengejä. Myös Lauslehto pyöri niissä porukoissa. Urheilusta oli apua myös koulutyössä. Lauslehtio kärsi keskittymisvaikeuksista. Hän suoritti osan yläasteesta mukautetun opetuksen luokalla. Yläasteen lopulla Lauslehdon todistuksen neloset ja vitoset olivat jo vaihtuneet kasin keskiarvoon.

33-vuotias Lauslehto aikoo jatkaa uraansa ainakin pari vuotta. Hän valmistautuu parhaillaan EM-kisoihin. Parin vuoden kuluttua ovat vuorossa jälleen MM-kisat. Lauslehto ei ole ammattilainen, vaan amatööri. Suuri menestyskään ei tuo paljon rahaa.

Lauslehto myöntää, että välillä harjoittelu on turhauttanut ja lopettaminen on käynyt mielessä.

– Olen kuitenkin aina palannut salille. Se on rakkaus tähän lajiin. Sali on kuin toinen kotini.

Lauslehto on ammatiltaan urheiluhieroja. Lauslehto on hävinnyt ottelun viimeksi kaksi ja puoli vuotta sitten. Hän asuu Järvenpäässä yhdessä puolisonsa, ratamoottoripyöräilijä Tatu Lauslehdon kanssa.

Lähteet KU, STT, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste