Fredrik Smulter nosti 400 kiloa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.06.2014

Suomi sai uuden maailmanmestarin voimailulaji penkkipunnerruksessa. Mestarin nimi on Fredrik Smulter.

Smulter voitti MM-kullan Rodbyssä Tanskassa toukokuun lopussa. Smulter voitti MM-kultaa upealla tuloksellaan 400 kiloa yhdellä nostolla. Se on maailmanennätys. Aikaisempi maailmanennätys oli 375 kiloa. Smulterin oma aikaisempi ennätys oli 361 kiloa.

– Mahtava tulos. Olin nostanut hyvin harjoituksissa ja tiesin, että voin nostaa yli 375 kiloa. Mutta tulos ylitti odotukseni. En tiedä, mistä sain voimat, kertoo Smulter Selkosanomille.

Smulter voitti USA:n Jonathan Leon, joka johti kisaa vielä toisen noston jälkeen. Suomen Kenneth Sandvik tuli neljänneksi tuloksellaan 360 kiloa. Hän on aikaisemmin voittanut MM-kisat monta kertaa.

Penkkipunnerrus on voimannostolaji. Siinä nostetaan suuria painoja. Penkkipunnerruksessa maataan penkillä selällään ja nostetaan rinnan päältä suorille käsille tanko, jossa on painoja.

Fredrik Smulter on harjoitellut voimannostoa vuodesta 2000 lähtien. Hän kilpailee super- raskaassa sarjassa, joka on yli 120 kiloa painaville miehille.

– Painan 150 kiloa, joten kyse on suurista painoista ja kovasta treenistä. Harjoittelen 4–5 kertaa viikossa punttisalilla ja pyöräilen, jotta pysyn kunnossa. Arkisin työskentelen poliisivankilan vartijana Vaasassa, hän sanoo.

Myös Suomen naiset menestyivät voimannoston MM-kisoissa. Hanna Rantala voitti hopeaa alle 52- kiloisten sarjassa. Kisan voitti Japanin Kaori Nagaya-Shirakawa tuloksella 127,5 kiloa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)