Mercedes-kuski Nico Rosberg (ensimmäisenä edessä) otti johdon Australian kisoissa jo varhaisessa vaiheessa.

Mercedes-kuski Nico Rosberg (ensimmäisenä edessä) otti johdon Australian kisoissa jo varhaisessa vaiheessa.

F1-autot ovat hiljaisempia

Formulakausi on jälleen alkanut. Ensimmäinen osakilpailu ajettiin runsas viikko sitten Australiassa. Monet valittavat nyt, että autot ovat hiljaisempia kuin ennen.

Monet säännöt ovat muuttuneet F1:ssä tällä kaudella. Esimerkiksi autojen moottorit ovat pienempiä kuin ennen. Moottorin isku-
tilavuutta eli kokoa on pienennetty 2,4 litrasta 1,6 litraan. V8 on vaihdettu V6:een. Moottoreita käytetään myös matalammalla kierrosluvulla kuin ennen.

Tästä johtuu, että mottorin ääni on muuttunut. Ennen autot ulvoivat, nyt ääni on matalampi.
Monet sanovat, että F1:n ääni puuttuu. Ensimmäisen osakilpailun jälkeen Mercedes-kuljettaja Lewis Hamilton sanoi, että hän saattoi kuulla tuulen äänen, kun hän ajoi.

Toinen sääntöjen muutos koskee kuljettajien numeroita. Uusien sääntöjen mukaan edellisen vuoden voittaja saa ajaa edelleen numerolla 1, mutta muut saavat päättää numeronsa itse. Tänä vuonna numero 1 on siis edellisen vuoden voittajalla Sebastian Vettelillä. Vettel on ilmeisesti kuitenkin varannut itselleen numeron 5, koska hän ei ole
varma voitostaan tänä vuonna.

Rosberg voitti taas
Ensimmäisen F1-osakilpailun voitti saksalais-suomalainen Nico Rosberg. Australia onkin hyvä paikka kilpa-ajajalle, jos hänen nimensä sattuu olemaan Rosberg. Nicon isä Keke Rosberg sai nimittäin täällä Australian Grand Prix -voiton vuonna 1985. Nyt, 30 vuotta myöhemmin, oli Nico-pojan vuoro voittaa.

Suomen kummatkin kuljettajat saivat kilpailussa pisteitä. William-kuljettaja Valtteri Bottas tuli viidenneksi. Se on toistaiseksi hänen paras tuloksensa F1:ssä. Ferrari-kuljettaja Kimi Räikkösellä oli ongelmia, mutta hän tuli kuitenkin kahdeksanneksi.

Seuraava osakilpailu ajetaan Malesiassa 30.maaliskuuta.
 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste