Erotuomarina EM-kisoissa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.05.2022

Lina Lehtovaara on erotuomarina naisten jalkapallon EM-kisoissa. Ne järjestetään ensi kesänä.

Lina Lehtovaara on yksi 13 erotuomarista, jotka tuomaroivat otteluita naisten jalkapallon Euroopan mestaruuskisoissa. EM-kisat järjestetään Englannissa 6.-31.6.

– Olen iloinen siitä, että olen mukana. Olen tehnyt paljon töitä sitä varten. Olin mukana avustavana erotuomarina EM-kisoissa jo vuonna 2017. Silloin en kuitenkaan saanut puhaltaa pilliin, Lina nauraa.

Lina Lehtovaara on työskennellyt erotuomarina yli 20 vuotta. Hän on tuomaroinut monia satoja otteluita. Ulkomailla hän tuomaroi lähinnä naisten jalkapallo-otteluita. Suomessa hän on ollut erotuomarina myös miesten jalkapallo-otteluissa.

Hyvä kunto ja keskittymiskyky vaatimuksena

Jalkapallossa erotuomarin täytyy olla nopea ja sitkeä. Erotuomari juoksee ottelun aikana jopa 12 kilometriä. Erotuomarin täytyy keskittyä tarkasti ja nähdä kaikki, mitä pelissä tapahtuu.

– Kentällä on myös avustavia erotuomareita, jotka auttavat erilaisissa tilanteissa. Tärkeissä otteluissa epäselvät tilanteet ratkaistaan videoerotuomarin avulla.

Lina toivoo, että hän saisi tuomaroida EM-kisoissa ainakin kolme ottelua. Lina ei vielä tiedä, missä otteluissa hän on erotuomarina. Koska Lina on suomalainen, hän ei saa toimia erotuomarina Suomen otteluissa. Suomen naiset pelaavat samassa lohkossa kuin Espanja, Saksa ja Tanska.

– Toivon, että Suomella menee hyvin. Suomi on kuitenkin mukana tosi kovassa lohkossa. Siitä lohkosta voi olla vaikea päästä ensimmäisiä otteluita pidemmälle. Suomi voi kuitenkin yllättää. Jalkapallossa kaikki on mahdollista.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)