Ensimmäiset kisat Lähi-idässä

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Urheiluveikkaus
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.11.2022

Jalkapallon MM-kisat alkavat sunnuntaina 20. marraskuuta. Kisat järjestetään Qatarissa.

Jalkapallon MM-kisat järjestetään marras- ja joulukuussa Qatarissa. MM-kisat järjestetään 22. kerran. Kisat pelataan ensimmäisen kerran Lähi-idässä.

Qatarin kisat ovat herättäneet ennakkoon paljon huomiota. Kisojen isäntämaa Qatar ei kunnioita ihmisoikeuksia. Rikas Lähi-idän valtio kohtelee siirtotyöläisiä erityisen huonosti. Tuhansia köyhiä siirtotyöläisiä kuoli, kun MM-kisojen kisapaikkoja rakennettiin. Työntekijöiden turvallisuus ei ole Qatarissa ollut tärkeä asia.

Qatarin hyvä puoli on lyhyet välimatkat. Koska kisapaikkojen välillä matkustaminen on nopeaa, turistit ehtivät nähdä useita otteluita. Lyhyet matkustusajat säästävät myös eri maiden pelaajien, valmentajien ja muiden työntekijöiden aikaa.

Doha on kisojen keskus

MM-kisojen pääkaupunki on Qatarin pääkaupunki Doha. Dohassa pelataan kisojen avausottelu sekä loppuottelut. Dohan Lusail Iconic -stadionille mahtuu 80 000 katsojaa. Dohan lisäksi ottelut pelataan seitsemällä muulla stadionilla.

Kahdeksan eri lohkoa

Kisoissa on mukana 32 maata. Maat on jaettu kahdeksaan lohkoon. Kisojen lohkoista E-lohko vaikuttaa kaikista jännittävimmältä. Lohkossa ovat mukana huippumaat Espanja ja Saksa sekä Costa Rica ja Japani. Myös G-lohko on jännittävä. Siinä pelaavat Brasilia, Serbia, Sveitsi ja Kamerun.

Brasilia on ennakkosuosikki

Brasilia on suurin ennakkosuosikki. Brasilia voitti jalkapallon MM-kultaa viimeksi 20 vuotta sitten. Brasilian joukkueessa pelaa monia suuria tähtiä. Mukana ovat Neymar, Alisson ja Vinicius Junior.

Jalkapallon hallitseva maailmanmestari Ranska on toinen suuri suosikki. Ranskan joukkueessa pelaavat esimerkiksi Mbappe ja Pogba. Myös Argentiina, Englanti, Espanja ja Saksa ovat ennakkosuosikkeja. Belgia ja Portugali saattavat yllättää.

Jalkapallon MM-kisat järjestetään Qatarissa 20.11.–18.12.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)