Doping-kisoissa urheilijat saavat käyttää dopingia. Tarkoituksena on selvittää, tekevätkö urheilijat hyviä tuloksia dopingin avulla.
Doping tarkoittaa urheilussa sellaisten aineiden tai menetelmien käyttöä, jotka parantavat suoritusta. Kisoja kutsutaan myös tehostetuiksi kisoiksi.
Myös muut apuvälineet ovat sallittuja näissä kisoissa. Uimarit saavat käyttää esimerkiksi superpukua. Superpuku on tekninen asu, joka vähentää veden ja ilman vastusta. Superpuku kiellettiin 15 vuotta sitten.
Kisojen lajit ovat vapaaurheilu, uinti ja painonnosto.
Turvallisuus herättää huolta
Järjestäjien mukaan kisat ovat urheilijoille turvalliset. Lääkärit seuraavat kisoja. Monet urheilijat ja lääkärit eivät kuitenkaan usko, että doping on turvallista. Monien lääkäreiden mielestä doping on vaaraksi terveydelle.
On myös huolestuttavaa, jos kilpaurheilusta tulee tulevaisuudessa vaikeaa ilman dopingia. Ennätyksiä voi olla vaikea saavuttaa ilman sitä.
Yksi osallistujista on amerikkalainen uimari Cody Miller. Hän on voittanut aikaisemmin kaksi olympiamitalia. Myös amerikkalainen pikajuoksija Fred Kerley osallistuu kisoihin. Kerley on voittanut olympiakultaa ja MM-kultaa.
Voittajat saavat yli 200 000 dollaria. Jos urheilija tekee uuden maailman ennätyksen, hän voi saada jopa miljoona dollaria palkinnoksi.
Maailman antidoping-toimiston eli World Anti-Doping Agencyn mukaan Doping-kisat tai tehostetut kisat ovat vaaralliset.

Sanotaan kuvan tekstissä, että Cody Miller on keskellä. Onhan Michael Phelps.