Colorado voitti Stanley Cupin

Teksti: Ella Airaksinen, lähde nhl.com
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 05.07.2022

Jääkiekkojoukkue Colorado Avalanche voitti NHL:n mestaruuden eli Stanley Cupin.

Colorado Avalanche -joukkue pelaa NHL:ssä, joka on maailman paras jääkiekkoliiga. Nyt joukkue voitti liigan mestaruuden eli Stanley Cupin.

Colorado pelasi finaaleissa Tampa Bay Lightning -joukkuetta vastaan. Finaaleihin pääsee kaksi parasta joukkuetta, jotka pelaavat toisiaan vastaan monta kertaa. Joukkue tarvitsee neljä voittoa, jotta se voittaa mestaruuden.

Mestaruus ratkesi maanantaina 27. kesäkuuta kuudennessa pelissä. Silloin Colorado voitti Tampa Bayn neljännen kerran. Viimeinen peli päättyi 2–1.

Mestaruus on Coloradolle kolmas. Aiemmin se voitti vuosina 1996 ja 2001.

Mestaruus myös suomalaisille

Coloradossa pelaa monta suomalaista jääkiekkoilijaa. Mestaruutta pääsivät juhlimaan hyökkääjät Artturi Lehkonen ja Mikko Rantanen. Mestaruus oli heille ensimmäinen. Joukkueessa on myös hyökkääjä Sampo Ranta ja maalivahti Justus Annunen, mutta he eivät pelanneet kauden aikana paljon.

Lehkonen ja Rantanen olivat tärkeitä pelaajia joukkueelle. Lehkonen teki viimeisessä pelissä maalin, jolla joukkue voitti koko mestaruuden.

– Tämän eteen taistellaan koko kausi, ja nyt pääsin nostamaan Stanley Cup -pokaalin. Uskomaton tunne, Lehkonen sanoi pelin jälkeen.

Coloradossa on myös suomalainen valmentaja Jussi Parkkila, joka valmentaa maalivahteja. Hän on nyt ensimmäinen suomalainen valmentaja, joka on voittanut Stanley Cupin.

Artturi Lehkonen on jäällä valmiina nostamaan Stanley Cup -pokaalia. Taustalla on muita pelaajia.
Hyökkääjä Artturi Lehkonen oli tärkeä pelaaja Coloradolle. Hän teki viimeisessä pelissä maalin, joka ratkaisi mestaruuden. Lehkonen pääsi juhlimaan voittoa Stanley Cup -pokaalin kanssa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste