Entinen huippujuoksija Sebastian Coe johtaa tulevaisuudessa kansainvälistä yleisurheiluliittoa.

Coe vastustaa dopingia

Englantilainen Sebastian Coe on valittu Kansainvälisen yleisurheiluliiton (IAAF) uudeksi puheenjohtajaksi. Hän haluaa lopettaa kaiken dopingin yleisurheilusta.

Suomen Urheiluliitto kuuluu Kansainväliseen yleisurheiluliittoon. IAAF järjestää isoja kansainvälisiä yleisurheilukisoja, laatii sääntöjä ja pitää kirjaa ennätyksistä.

Sebastian Coe valittiin puheenjohtajaksi äskettäin Pekingin MM-kisojen aikana. Coe on itse entinen huippujuoksija. Hän voitti 1980-luvulla kaksi olympiakultaa 1500 metrin juoksussa. Hän on myös tehnyt maailmanennätykset 1500 metrin ja 800 metrin juoksuissa. Urheilu-uran jälkeen Coe ryhtyi poliitikoksi.

Coe haluaa saada dopingin käytön loppumaan kokonaan yleisurheilussa. Doping tarkoittaa, että urheilija käyttää kiellettyjä aineita tai menetelmiä urheilusuorituksessa. Coe haluaa, että kaikki dopingin käyttäjät saadaan kiinni ja heitä rangaistaan esimerkiksi elinikäisellä kilpailukiellolla.

Dopingia valvotaan verikokeilla. Jos urheilija jää kiinni dopingista, hän saa kilpailukiellon. Se kestää kuitenkin vain tietyn ajan. Pekingin MM-kisoihin osallistui ainakin yksi urheilija, jota on rangaistu dopingin käytöstä. Hän on amerikkalainen pikajuoksija Justin Gatlin. Gatlin on voittanut sekä MM-kultaa että olympiakultaa. Vuonna 2006 hän jäi kiinni dopingista ja sai neljän vuoden kilpailukiellon.

Vuonna 2012 hän kilpaili taas ja voitti juoksuja.Tämän vuoden MM-kisoissa Gatlin osallistui 100 ja 200 metrin kilpailuun. Jamaikan Usain Bolt voitti molemmat matkat, ja Gatlin tuli molemmissa juoksuissa toiseksi.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste