Awak Kuier on 19-vuotias suomalainen koripalloilija. Kuierin perhe saapui turvapaikanhakijoina Suomeen.

Awak Kuier teki historiaa

Suomalainen koripalloilija Awak Kuier menestyy maailmalla. Kuier varattiin Yhdysvaltojen naisten NBA-liigaan.

Awak Kuier on poikkeuksellisen lahjakas koripalloilija. Selkosanomissa kerrottiin Awak Kuierista jo syksyllä 2018. Jutun otsikko kuului: Koripallon seuraava supertähti. Voit lukea jutun painamalla tätä linkkiä: https://selkosanomat.fi/urheilu/koripallon-seuraava-supertahti/

Awak Kuier varattiin huhtikuussa naisten Pohjois-Amerikan ammattikoripallon NBA-liigaan. Naisten NBA on maailman kovin koripalloliiga. Kuier varattiin Dallas Wings -joukkueeseen. Kuier on vasta toinen suomalainen nainen, joka on varattu naisten koripallon ammattilaissarjaan Yhdysvalloissa. Taru Tuukkanen varattiin samaan sarjaan vuonna 2001. Hän ei pelannut sarjassa yhtään ottelua.

Miesten ammattilaisliigaan NBA:han on varattu yhteensä seitsemän suomalaista. Heistä Hanno Möttölä, Erik Murphy ja Lauri Markkanen ovat pelanneet sarjan otteluita.

Sotapakolaisena Suomeen

Awak Kuier on 194-senttinen pelaaja. Kuieria pidetään ilmiömäisenä donkkaajana. Kuier donkkaa kovemmin kuin kukaan samanikäinen nainen. Donkkaus tarkoittaa sitä, että pelaaja hyppää ilmaan ja heittää koripallon alaspäin koriraudan läpi.

Awak Kuierin pääsy koripallon huipulle ei ollut helppoa. Kuierin sukujuuret ovat Etelä-Sudanissa. Awak on kuitenkin syntynyt Egyptissä. Perhe muutti pakoon Sudanin sisällissotaa, kun Awak oli kaksivuotias. Suomessa perhe päätyi Kotkaan. Kotkassa Kuieria kiusattiin. Hän muutti Kotkasta opiskelemaan Helsinkiin. Awakilla on kuusi sisarusta, äiti ja isä.

Lähteet HS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste