Awak Kuier pelaa huipulla

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa
Uutinen julkaistu: 12.12.2024

Suomalainen koripalloilija Awak Kuier menestyy hyvin Euroopan koripallon huipulla. Kuier pelaa Italiassa Reyer Venezian joukkueessa.

Awak Kuier on 23-vuotias koripallon ammattilainen. Hän pelaa Italiassa ja edustaa Venetsian joukkuetta. Kuier on pelannut Italian Serie A -sarjassa nyt neljä vuotta. Ennen Italiaa hän pelasi Pohjois-Amerikan naisten ammattilaissarjassa eli WNBA:ssa.

Awak Kuierin joukkue Reuer Venezia voitti viime kaudella Italian naisten mestaruuden. Reuer Venezia menestyy erinomaisesti myös Euroliigassa.

– Tuntuu tosi kivalta, kun pääsen pelaamaan Euroopan parhaita pelaajia vastaan. Kun onnistun, tulee tosi hyvä fiilis, Kuier kertoo.

Euroliigan ja Pohjois-Amerikan sarjojen välillä on kuitenkin paljon eroja.

– Euroliigassa peli on nopeampaa, ja siellä juostaan enemmän. Pohjois-Amerikassa peli saattaa olla hiukan hitaampaa, mutta se on myös aggressiivisempaa eli fyysisesti kovempaa.

Awak Kuier miettii paluuta Pohjois-Amerikkaan

Awak Kuier myöntää, että hän miettii usein Pohjois-Amerikkaan paluuta.

– Minulla on vähän ikävä Pohjois-Amerikan sarjan pelejä. Minun täytyy kuitenkin miettiä tulevaisuuttani ja omaa jaksamistani.

Koripallon EM-kisat järjestetään kesällä 2025

Suomen naisten koripallomaajoukkue voitti Bulgarian EM-karsinnoissa marraskuussa. Awak Kuier oli pelissä erinomaisessa vireessä. Suomi kohtaa helmikuussa vielä Unkarin ja Slovakian. Sen jälkeen selviää, pääseekö Suomi mukaan EM-lopputurnaukseen.

Koripallon EM-kisat järjestetään kesällä 2025. Kisojen ottelut pelataan Kyproksessa, Latviassa, Puolassa ja Suomessa. Pudotuspelit ja loppuottelu pelataan Latvian pääkaupungissa Riiassa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)