Anne Kyllönen on maamme naishiihtäjien ykkönen. Häneltä sopii odottaa menestystä hiihdon MM-kilpailuissa.

Anne Kyllönen on maamme naishiihtäjien ykkönen. Häneltä sopii odottaa menestystä hiihdon MM-kilpailuissa.

Anne Kyllönen on uusi huippuhiihtäjä

Anne Kyllösen kansainvälinen läpimurto on vielä tekemättä.

Anne Kyllönen on tuorein suomalainen hiihtotähti. 25-vuotias Kyllönen on ollut selvästi paras suomalainen naishiihtäjä tänä talvena. Kajaanista kotoisin oleva Kyllönen sijoittui vuodenvaihteen Tour de Ski -hiihtokiertueella yhdeksänneksi.

Kyllönen on erikoistunut nimenomaan perinteisen tavan kilpailuihin. Hän ilmoitti jo pari vuotta sitten tavoitteekseen kultamitalin Sothsin talvi- olympialaisissa. Nuo kisat pidetään vuoden päästä, talvella 2014. Kyllönen on periaatteen nainen. Hän ei selittele, kuten suurin osa suomalaisista huippu-urheilijoista. Kyllönen ilmoittaa tavoitteensa selkeästi ja suoraan. Kyllönen ei matkusta kilpailuihin katsomaan, mihin hänen ”taitonsa riittävät”. Hän menee arvokilpailuihin taistelemaan – ja voittamaan. Esimerkillistä.

Kyllönen on sosiaalinen eli seurallinen ihminen. Hän kertoo olevansa lisäksi napakka ja erittäin järjestelmällinen.

– Olen ulospäin suuntautunut. Siitä syystä julkisuus ei ole minulle vaikea asia.

Vaikka Kyllönen on jo menestynyt maailmancupin kilpailuissa hyvin, on hänen kansainvälinen suuri läpimurtonsa vielä tekemättä. Sen aika on luultavasti lähellä. Kyllönen on vielä nuori huippuhiihtäjä.

– En ole vielä saavuttanut huipputasoani hiihtäjänä. Olen kuitenkin mennyt joka kausi eteenpäin. Vielä on työtä tehtävänä, mutta onneksi pohjatyötä on valmiina paljon, Kyllönen toteaa Iltalehdessä.

Hiihdon asiantuntijoiden mukaan perinteisellä sprinttimatkalla Kyllönen on jo viiden parhaan joukossa koko maailmassa. Kyllösen mahdollisuudet MM-kisoissa löytyvät sprintistä ja 30 kilometrin yhteislähdöstä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste