Ampumahiihtäjä Ahvenanmaalta

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.01.2019

Talviurheilu ei ole kovin tavallista Ahvenanmaalla. Jenny Fellman on kuitenkin Suomen parhaita ampumahiihtäjiä. Ja hän on ahvenanmaalainen.

Jenny Fellman on Ahvenanmaan ensimmäinen talviurheilija, joka on päässyt mukaan Suomen maajoukkueeseen. 21-vuotias Fellman kilpaili ensimmäistä kertaa maailmancupin kilpailussa joulukuussa Pokljukassa Sloveniassa.

Jenny Fellman sanoo, että hänen esikuvansa on Kaisa Mäkäräinen.

– Tämä on erittäin jännittävää. Olen innoissani, kun olen päässyt mukaan maajoukkueeseen.

Fellman on harrastanut liikuntaa pienestä asti. Hän voimisteli kilpaa viisitoistavuotiaaksi asti. Jenny harrasti paljon yleisurheilua: pituushyppyä, keihäänheittoa, kiekonheittoa ja kuulantyöntöä.

Jenny Fellman asuu nykyisin Östersundissa Ruotsissa. Kunnassa on hyvät maastot, joissa on hyvä harjoitella hiihtoa lumella. Östersundissa harjoittelevat kaikki Ruotsin ampumahiihdon huiput.

Fellman opiskelee Östersundin yliopistossa taloustieteitä. Hän harrastaa vapaa-ajallaan viulunsoittoa.

– Ahvenanmaalla ei voi yleensä hiihtää kuin rullasuksilla. Siellä on hyvin harvoin lunta.

– Lumen ja talven puutteen takia minä lähdin muualle. En olisi voinut harjoitella kunnolla kotiseudullani.

Jenny Fellman sanoo, että monet ahvenanmaalaiset haluaisivat harrastaa hiihtoa enemmänkin. Myös Jennyn isä ja äiti ovat innokkaita hiihtäjiä.

Jenny kasvoi Ahvenanmaalla yksikielisessä Saltvikin kunnassa. Suurin osa asukkaista ei osaa suomea.

– Minä ymmärrän hyvin suomea, mutta puhuminen tuottaa minulle paljon vaikeuksia.

Lähteet IS, IL, HS, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)