Amanda Kotaja hakee unelmaansa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 31.08.2016

Amanda Kotajalla on unelma. Se on kultamitali paralympialaisista.

Kotajan unelma on jälleen yhden askeleen lähempänä. Vasta 21-vuotias pyörätuolikelaaja lähtee Rion paralympialaisiin edustamaan Suomea. Nämä ovat Kotajan toiset paralympialaiset. Hän osallistui neljä vuotta sitten Lontoon paralympialaisiin. Lontoossa Kotaja sijoittui 100 metrillä neljänneksi.

Amanda Kotaja on voittanut pyörätuolikelauksen T54-sarjassa kolme Euroopan mestaruutta ja yhden maailmanmestaruuden. Paralympialaisten mitali kuitenkin puuttuu. Kotaja joutui jättämään alkukesällä Euroopan mestaruuskisat väliin leikkauksen takia. Se ei kuitenkaan Kotajaa harmita, sillä Rio on ollut koko ajan tähtäimessä. Kotaja osallistuu Riossa 100 ja 400 metrin kelaukseen.

Vaikka Kotaja on vielä nuori, hän on jo Suomen joukkueen tärkeimpiä urheilijoita. Kotaja on Suomen suurimpia mitalitoivoja. Kotajan oma päämäärä on selkeä. Hän haluaa kelata Riossa kultaa.

– Rio on ollut pitkään suurin tavoitteeni. Pärjäsin Lontoossa yllättävän hyvin, mutta ehkä ne kisat tulivat minulle liian aikaisin, Kotaja pohtii IT-lehdessä.

Kotaja on kotoisin Satakunnan Vampulasta. Hän edustaa edelleen kotiseuraansa, vaikka asuu nykyisin Helsingissä. Kotajalla on synnynnäinen selkäydinvamma. Hän on ollut siitä syystä aina pyörätuolissa. Vamma ei ole estänyt Kotajaa elämästä täysipainoisesti tai liikkumasta, vaikka jalat eivät ole toimineet samalla lailla kuin muilla.

Paralympialaiset ovat vammaisten ihmisten olympialaiset. Kisat järjestetään kahden vuoden välein. Kesä- ja talviparalympialaiset järjestetään samassa kaupungissa kuin olympialaiset.

Rion kisoihin saapuu 4350 urheilijaa. He edustavat 170 eri maata. Suomen joukkueessa on 26 urheilijaa ja kaksi opasta. Suomalaiset osallistuvat 11 lajiin.

Paralympialaiset järjestetään Brasilian Rio de Janeirossa 7.–18. syyskuuta.

Lähde IT-lehti

Yksi kommentti artikkeliin ”Amanda Kotaja hakee unelmaansa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)