Alisa Vainio on maratonjuoksun Euroopan mestari. Vainio voitti maratonin EM-kultaa sunnuntaina. Hän hallitsi maratonia alusta saakka ja voitti muut kilpailijat useilla minuuteilla.
Unkarin Lili Anna Vindics-Tóth oli maratonin sijalla 2. Britannian Abbie Donnelly juoksi sijalle 3.
Vainio oli maratonin ennakkosuosikki. Hän on ollut tänä vuonna hyvässä kunnossa. Vainio oli jo viime vuonna viides MM-kisoissa. Hän oli MM-kisojen paras eurooppalainen maratonjuoksija.
Alisa Vainio on kotoisin Lappeenrannasta. Hän edustaa Lappeenrannan Urheilu-Miehiä.
Suomi sai yleisurheilun EM-kisoista kolme mitalia, joista kaksi on kultaa ja yksi hopea. Moukarinheittäjä Silja Kosonen toi Suomen toisen kultamitalin. Seiväshyppääjä Wilma Heltelä voitti hopeamitalin.
Yleisurheilun EM-kisat järjestettiin Britannian Birminghamissa. Kisojen päätöspäivä oli sunnuntai 16.8.
Seuraavat yleisurheilun EM-kisat järjestetään vuonna 2028 Puolan Chorzówissa. Seuraavat MM-kilpailut järjestetään Kiinan Pekingissä vuonna 2027.

