Mutta niin ovat myös Vainion tulokset. Pian 18-vuotias kestävyysjuoksija Alisa Vainio on kaikkien aikojen lahjakkuus.
Vainio on Suomen paras naismaratoonari 2000-luvulla. Syyskuussa hän juoksi elämänsä ensimmäisellä maratonilla huippuajan 2 tuntia 33 minuuttia. Se alittaa Rion olympialaisten tulosrajan. Vainio ei kuitenkaan pääse mukaan olympiamaratonille, koska hän on liian nuori. Vainio on juossut hyviä aikoja myös 3000, 5000 ja 10 000 metrillä. Hän on suomalaisen kestävyysjuoksun suurin lupaus kymmeniin vuosiin.
Asiantuntijoiden mukaan Vainion pitää varoa liikaa harjoittelua ja kilpailemista liian nuorella iällä. Vainio tunnetaan siitä, että hän on tunnollinen harjoittelija. Hän on sanonut, että hän ei oikeastaan halua muuta kuin juosta, nukkua ja syödä.
– Juoksu tuottaa minulle mielihyvää. Se on kaikkein nautinnollisin laji, Vainio sanoo Ylen haastattelussa.
Alisa Vainion tavoitteena on päästä huipulle.
– Unelmoin siitä, että pääsen maailman huipulle ja teen kovia tuloksia. Tarkoitus on kehittyä joka vuosi.
Vainio on ihan mahti. Mä fanitan sua yli kaiken. mäkin harrastan juoksuu