Suomen Mirko Lahti, USA:n Daniel Bergeson, Kanadan Kyle Croxall ja USA:n Dan Witty Jyväskylän Laajiksella.

Alamäkiluistelu on vauhdikas laji

Mirko Lahti on menestynyt alamäkiluistelija. 23-vuotias Lahti on voittanut lajin nuorten maailmanmestaruuden kaksi kertaa. Alamäkiluistelu on vauhdikas laji. Siinä luistellaan kilpaa alamäkeen jäädytettyä rataa pitkin.

Mirko Lahti on kotoisin Ohkolasta läheltä Mäntsälää. Lahti on voittanut alamäki- luistelun nuorten maailman- mestaruuden kaksi kertaa. Mestaruudet ovat vuosilta 2017 ja 2018. Vuonna 2019 Lahti oli miesten MM-sarjassa kolmas. Lahti kokeili alamäkiluistelua ensimmäisen kerran vuonna 2015.

– Ala-asteella koulun pihalla oli jäästä tehty liukumäki. Mietin jo silloin, että pystyisikö tuota laskemaan luistimilla. Ei se sitten niin helppoa ollut kuin pienenä ajattelin, Mirko Lahti sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa.

Harjoitukset seitsemän kertaa viikossa

Lahti kertoo, että hän on harrastanut pienestä asti monia urheilulajeja.

– Olen pelannut jääkiekkoa, lasketellut ja ajanut motocrossia. Harrastin myös yleisurheilua vielä yläasteella, Lahti sanoo Keski-Uusimaa-lehdessä.

Lahden mielestä kaikki nämä vauhdikkaat lajit yhdistyvät alamäkiluistelussa.

– Olen ollut kilpailuhenkinen lapsesta saakka.

Lahti harjoittelee paljon ja kovaa. Talvella hänellä on harjoitukset seitsemän kertaa viikossa. Kesällä on väljempää.

Alamäkiluistelun maailmancupin kausi kestää joulukuusta maaliskuuhun. Kisoja on Suomessa, Venäjällä, Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Lähteet HS, KU

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste