100 000 suomalaista harrastaa avantouintia

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Kisakallion urheiluopisto/Milja Viljamaa
Uutinen julkaistu: 03.02.2016

Avantouinti on Suomen suosituimpia liikuntamuotoja. 100 000 suomalaista harrastaa lajia.

Puoli miljoonaa ihmistä kertoo kokeilleensa avantouintia.

– Lajia on helppo harrastaa. Suuria hankintoja ei tarvita. Uima-asun lisäksi suosittelen päähinettä. Monet käyttävät uimatossuja ja -hanskoja. Talviuintiseurat osaavat suositella uimapaikkoja, Hanna Okkonen Suomen Ladusta sanoo.

Avantouinti parantaa stressin- sietoa ja vastustuskykyä, piristää mieltä ja lievittää kipuja. Laji sopii lähes kaikille.

Suomen Latu järjesti viime viikonloppuna Lohjalla avantouinnin SM-kilpailut. 800 uimaria kilpaili 25 metrin matkalla. Kangasala voitti seurojen SM-kultaa. SM-kilpailut on järjestetty vuodesta 1989.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste