Puoli miljoonaa ihmistä kertoo kokeilleensa avantouintia.
– Lajia on helppo harrastaa. Suuria hankintoja ei tarvita. Uima-asun lisäksi suosittelen päähinettä. Monet käyttävät uimatossuja ja -hanskoja. Talviuintiseurat osaavat suositella uimapaikkoja, Hanna Okkonen Suomen Ladusta sanoo.
Avantouinti parantaa stressin- sietoa ja vastustuskykyä, piristää mieltä ja lievittää kipuja. Laji sopii lähes kaikille.
Suomen Latu järjesti viime viikonloppuna Lohjalla avantouinnin SM-kilpailut. 800 uimaria kilpaili 25 metrin matkalla. Kangasala voitti seurojen SM-kultaa. SM-kilpailut on järjestetty vuodesta 1989.