Joe Bidenin vaalivoitto varmistui 7. marraskuuta. Ääntenlasku oli jännittävä ja pitkä.
Joe Biden on 77-vuotias. Hän on USA:n 46. presidentti.
Joe Biden sanoi voittopuheessaan, että hän haluaa yhdistää Yhdysvallat. Biden lupaa, että hän vie Yhdysvallat takaisin kansainvälisiin sopimuksiin. Aivan ensimmäiseksi hän aikoo puuttua koronaepidemian hoitoon. Yhdysvalloissa on erittäin paha koronatilanne.
Bidenin varapresidentti on Kamala Harris. Harris on ensimmäinen nainen, joka on Yhdysvaltojen varapresidentti.
Presidentti Donald Trump ei ole tunnustanut julkisesti Joe Bidenin voittoa. Trump väittää edelleen, että vaaleissa on käytetty vilppiä. Todisteita vilpistä ei ole. Biden totesi, että tilanne on nolo.
Donald Trump on vaikeuttanut Yhdysvaltojen vallansiirtoa monin tavoin. Trump on erottanut monia virkamiehiä, puolustusministerin ja kyberturvallisuusviraston johtajan. Kyberturvallisuus tarkoittaa yhteiskunnan toimintojen turvaamista virtuaalisen verkkorikollisuuden varalta.
Lähteet STT, Yle, HS , IS
