Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un ja Etelä-Korean presidentti Moon Jae-in tapasivat noin viikko sitten. He tapasivat maiden rajalla Panmunjomissa. He sopivat, että he yrittävät sopia rauhasta vielä tänä vuonna.
Pohjois-Korean ja Etelä-Korean välillä on ollut sotatila 1950-luvulta asti. Sota päättyi vuonna 1953, mutta maat eivät ole tehneet rauhansopimusta.
Viime vuosina Pohjois-Korea on kasvattanut voimakkaasti sotilaallista voimaansa. Pohjois-Korea on tehnyt useita kokeita ohjuksilla ja ydinaseilla. Muut maat eivät pidä siitä. Vain harvat maat käyvät kauppaa Pohjois-Korean kanssa. Maa on hyvin köyhä.
Kokousta suunnitellaan
Viime aikoina Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un on neuvotellut muiden maiden johtajien kanssa. Hän on tavannut Kiinan ja Etelä- Korean johtajia. Hän haluaa tavata Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin. Kim on luvannut, että Pohjois-Korea lopettaa ohjus- ja ydinkokeet. Ulkomaiset asiantuntijat sanovat, että Pohjois-Korea neuvottelee, koska maassa on kova pula rahasta ja tavaroista.
Presidentti Donald Trump on sanonut, että hän haluaa tavata Kim Jong-unin. Trump toivoo, että he tapaavat Rauhantalossa Etelä- ja Pohjois-Korean rajalla. Kokous voidaan pitää myös jossain muussa maassa. Suunnitelman mukaan kokous pidetään toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa.
Lähde Yle
