Ilmastonmuutos näkyy jo kaikkialla maapallolla. Maailman ilmatieteen järjestö WMO julkaisi raportin, joka kertoi ilmaston muuttumisesta.
Raportista selviää, että viimeiset viisi vuotta ovat maapallon historian lämpimimmät. Tulokset koskevat aikaa, jolloin lämpötiloja on mitattu.
Ilmastoa lämmittävien kaasujen päästöt eivät ole vähentyneet. Tämä on WMO:n mukaan erittäin huolestuttavaa. Päästöt ovat jopa kasvaneet viimeisten vuosien aikana. Ilmastonmuutos aiheuttaa esimerkiksi voimakkaita ja äärimmäisiä sääilmiöitä, kuten myrskyjä, helleaaltoja ja metsäpaloja.
WMO on erityisen huolestunut merenpinnan noususta. Etelämantereeen ja Grönlannin jääpeitteeen sulaminen kiihdyttää meren pinnan nousua.
Nuoret ovat osoittaneet mieltään eri maissa ja vaaatineet päättäjiltä tehokkaampaa ilmastopolitiikkaa. 77 valtion johtajat kokoontuvat tällä viikolla New Yorkiin YK:n huippukokoukseen. Siellä päätetään kestävän kehityksen ohjelmasta ja ilmastonmuutoksen vastaisista toimista. Presidentti Sauli Niinistö edustaaa Suomea kokouksessa. YK:n huippukokous päättyy perjantaina.
Lähde Yle

mä haluan hillitä muutosta.