
Ihmiset kiipesivät muurille illalla 9. marraskuuta vuonna 1989. Alkoi tapahtumaketju, jonka seurauksena koko Eurooppa muuttui. Lopulta myös kommunismi romahti.
Muuri jakoi Berliinin kaupungin vuosikymmenien ajan. Muurin pystytys käynnistyi vuonna 1961. Saksa hävisi toisen maailmansodan vuonna 1945. Sodan jälkeen Saksa jaettiin voittajamaisen kesken. Näin syntyi kaksi valtiota, Itä-Saksa ja Länsi-Saksa.
Muuri erotti kommunistisen Itä-Berliinin ja kapitalistisen Saksan liittotasavallan. Itä-Berliini oli osa Itä-Saksaa eli DDR:ää. Itä-Saksa ei antanut kansalaistensa liikkua ja elää vapaasti. Ihmiset, jotka yrittivät paeta, ammuttiin. Muuri pystytettiin siksi, että se estäisi pakomatkat idästä länteen. Ainakin 140 ihmistä sai surmansa muurilla, kun he yrittivät paeta.
Berliinin muuri kaadettiin kuitenkin rauhallisesti. Itä-Saksan rajaviranomaiset eivät käyttäneet aseita, kun muuri murtui.
Berliinin muuria kutsuttiin kylmän sodan tunnusmerkiksi. Maailman poliittista tilannetta kutsuttiin kylmäksi sodaksi vuosikymmenien ajan. Kyseessä oli kahden suurvallan, Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton, vastakkainasettelu. Suurvallat uhkasivat toisiaan ydinaseilla.
Saksa yhdistyi vajaa vuosi muurin murtumisen jälkeen. Neuvostoliitto romahti lopullisesti loppuvuonna 1991. Samalla myös niin sanottu itäblokki murtui.
Lähde Yle


Sanomalehti on selkeä ja helposti ymmärrettävä, se auttaa minun suomen kielen oppimista
Kiitos