Armeija pidätti Myanmarin johtajan Aung San Suu Kyin. Myös presidentti Win Myint pidätettiin. Molemmat ovat saaneet syytteet oikeudessa.
Myanmarissa järjestettiin vaalit viime marraskuussa. Armeijan mukaan vaalit olivat epärehelliset. Aung San Suu Kyin NLD-puolue voitti vaalit ylivoimaisesti.
Armeija on ilmoittanut, että se määrää Myanmarin asioista vuoden ajan. Armeija järjestää uudet vaalit vuonna 2022. Vaalien voittaja saa johtaa Myanmaria.
Suu Kyi kehottaa Myanmarin kansalaisia vastustamaan vallankaappausta. Ihmiset vastustavat vallankaappausta niin, että he soittavat auton torvia ja paukuttavat kattiloita kaduilla.
Kymmenet tuhannet ihmiset osoittavat mieltään Myanmarissa kaduilla. Myanmarin asukkaat eivät hyväksy armeijan vallankaappausta.
Lähteet STT, Yle
