Armeija kaappasi vallan Myanmarissa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.02.2021

Myanmarissa tapahtui sotilasvallankaappaus helmikuun alussa.

Armeija pidätti Myanmarin johtajan Aung San Suu Kyin. Myös presidentti Win Myint pidätettiin. Molemmat ovat saaneet syytteet oikeudessa.

Myanmarissa järjestettiin vaalit viime marraskuussa. Armeijan mukaan vaalit olivat epärehelliset. Aung San Suu Kyin NLD-puolue voitti vaalit ylivoimaisesti.

Armeija on ilmoittanut, että se määrää Myanmarin asioista vuoden ajan. Armeija järjestää uudet vaalit vuonna 2022. Vaalien voittaja saa johtaa Myanmaria.

Suu Kyi kehottaa Myanmarin kansalaisia vastustamaan vallankaappausta. Ihmiset vastustavat vallankaappausta niin, että he soittavat auton torvia ja paukuttavat kattiloita kaduilla.

Kymmenet tuhannet ihmiset osoittavat mieltään Myanmarissa kaduilla. Myanmarin asukkaat eivät hyväksy armeijan vallankaappausta.

Lähteet STT, Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste