Telian mukaan matkapuhelinverkko kattaa nykyisin koko Suomen. Suurin osa suomalaisista käyttää matkapuhelimia. Tästä syystä lankapuhelimista on tullut tarpeettomia.
Lankapuhelimet ovat puhelimia, jotka on kytketty johdolla puhelinverkkoon. Telian mukaan lankapuhelinten tekniikka on vanhentunutta. Ne eivät enää toimi kunnolla. Puhelimiin on myös hankala löytää varaosia, jos niitä täytyy korjata.
Suomessa on edelleen tuhansia ihmisiä, jotka käyttävät lankapuhelinta. Telia ottaa yhteyttä näihin asiakkaisiin ja tarjoaa sopivaa matkapuhelinta.
Ensimmäinen perinteinen lankapuhelin otetiin käyttöön Suomessa vuonna 1877. Metallitehtailija Johan Nissinen sai silloin lankapuhelinyhteyden tehtaansa ja kauppansa välille.
Vuonna 1993 melkein kaikissa suomalaiskodeissa oli lankapuhelin. Puhelimia oli tuolloin 2,7 miljoonaa. Sen jälkeen matkapuhelimet alkoivat yleistyä. Nyt Suomessa on ainakin yhdeksän miljoonaa matkapuhelinliittymää.
Lähteet Telia, mobiili.fi

Minulla oli lankapuhelin
Nyt on mullakin
Kumpa tulis takasin olis niin mukavaa soitella tällöin 10v poikana