Lankapuhelin on pian historiaa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Telia
Uutinen julkaistu: 17.01.2019

Lankapuhelimien käyttö loppuu vuoden 2019 aikana. Teleoperaattori Telia kertoi viime viikolla, että se lopettaa lankapuhelinpalvelut vuoden 2019 loppuun mennessä.

Telian mukaan matkapuhelinverkko kattaa nykyisin koko Suomen. Suurin osa suomalaisista käyttää matkapuhelimia. Tästä syystä lankapuhelimista on tullut tarpeettomia.

Lankapuhelimet ovat puhelimia, jotka on kytketty johdolla puhelinverkkoon. Telian mukaan lankapuhelinten tekniikka on vanhentunutta. Ne eivät enää toimi kunnolla. Puhelimiin on myös hankala löytää varaosia, jos niitä täytyy korjata.

Suomessa on edelleen tuhansia ihmisiä, jotka käyttävät lankapuhelinta. Telia ottaa yhteyttä näihin asiakkaisiin ja tarjoaa sopivaa matkapuhelinta.

Ensimmäinen perinteinen lankapuhelin otetiin käyttöön Suomessa vuonna 1877. Metallitehtailija Johan Nissinen sai silloin lankapuhelinyhteyden tehtaansa ja kauppansa välille.

Vuonna 1993 melkein kaikissa suomalaiskodeissa oli lankapuhelin. Puhelimia oli tuolloin 2,7 miljoonaa. Sen jälkeen matkapuhelimet alkoivat yleistyä. Nyt Suomessa on ainakin yhdeksän miljoonaa matkapuhelinliittymää.

Lähteet Telia, mobiili.fi

Yksi kommentti artikkeliin ”Lankapuhelin on pian historiaa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)