Lammas ja joogi

Joogan aikana lampaat käyskentelevät laitumella.

Lammasjooga rentouttaa

Joogaa voi harrastaa myös luonnossa, lampaiden laitumella.

Maskussa, Kaiturin maatilalla, on alkamassa lammasjooga. Ohjaaja Karoliina Laakso Osuuskunta Onnenjuuresta kertoo, että lammasjoogassa tehdään joogaliikkeitä laitumella, jossa on lampaita.

– Joogassa tärkeää on hiljentyminen ja rentoutuminen. Tällainen onnistuu hyvin luonnossa, kun lähellä on rauhallisia eläimiä, Karoliina selittää.
– Lampaita saa myös välillä rapsutella, kun ne tulevat lähelle, hän lisää.

Seuraavaksi ryhmämme siirtyykin niitylle, jossa kasvaa paljon tuoretta ruohoa. Aidan takana joukko lampaita katselee meitä jo kiinnostuneina.

Iso-lammas näyttää mallia

Aluksi jokainen osallistuja istuutuu maahan oman joogamattonsa päälle. Tämän jälkeen maatilan emäntä Marjukka Kulmala avaa aidan portin. Lampaat astelevat luoksemme laitumelle.

Ryhdymme tekemään ohjaajan johdolla rauhallisesti joogaliikkeitä – esimerkiksi erilaisia taivutuksia ja venytyksiä. Lampaat puolestaan alkavat syömään ruohoa.

Mutta pian lampaat ovatkin jo aivan lähellä. Minäkin pääsen rapsuttelemaan esimerkiksi Iso-nimistä lammasta. Marjukka kertoo, että Iso on niin seurallinen lammas, että hän kutsuu sitä asiakaspalvelupäälliköksi. Asiakaspalvelupäälliköt vastaavat asiakkaiden palvelemisesta.
– Iso tulee yleensä aina ensimmäisten joukossa ihmisten luo. Se näyttää esimerkkiä muille lampaille.

Rentouttavaa – ja yllättävää

Joogatunti lammaslaitumella kuluu yllättävän nopeasti. Kokemus on hieno.
Myös joogaharrastajat Miia Liesegang ja Taina Tallala
ovat tyytyväisiä tuntiin.

– Aluksi vähän arastelin lampaita. Olen silitellyt lampaita viimeksi lapsena. Mutta pian huomasin, että nehän ovat hyvin leppoisia kavereita, Miia kertoo.

– Lampaat ovat lempeitä eläimiä. Ne tuovat joogaamiseen vähän myös yllätyksiä.
Ei voi tietää tarkkaan etukäteen, mitä kaikkea tapahtuu, Taina miettii.

Huomaamme ainakin yhden yllätyksen. Sillä aikaa, kun olemme jutelleet, niin Miian joogamatolle on ilmaantunut kasa lampaanpapanoita. Miia Liesegang ei pahastu, vaan naurahtaa iloisesti.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste