Ruotsin kuningas Kustaa III perusti Kuopion vuonna 1775. Kuopio oli aluksi hyvin pieni. 1800-luvun alussa asukkaita oli vain 1 000.
Kuopion keskusta sijaitsee kauniilla niemellä Kallaveden järven rannalla. Ympäristössä on paljon vettä, saaria ja mäkiä.
1800-luvulla laivat kuljettivat tavaroita ja ihmisiä järviä pitkin. Järvien välille rakennettiin kanavia, jolloin liikenne vilkastui. Samalla kaupungit kasvoivat. Myös Kuopio kasvoi. Sinne perustettiin puuteollisuutta. Maatalouden tuotteita vietiin Kuopion kautta maailmalle.
Kuopiossa oli paljon kouluja jo 1800-luvulla. Pienen kaupungin kulttuurielämä oli vilkasta.
Esimerkiksi kirjailijat Juhani Aho ja Minna Canth asuivat Kuopiossa tuolloin. Aho oli yksi ensimmäisistä suomenkielisistä kirjailijoista. Minna Canth edisti tyttöjen koulutusta. Hänen näytelmiään esitetään yhä usein.
Nykyään Kuopiossa on Itä-Suomen yliopiston laitoksia. Yliopisto on tunnettu varsinkin lääketieteen ja terveyden tutkimuksesta.
Erikoisia herkkuja
Kuopio ja Savo tunnetaan hyvästä perinneruuasta, esimerkiksi muikuista ja kalakukoista. Muikku on pieni kala, jota saa Itä- ja Keski-Suomen järvistä. Paistettuja muikkuja myydään myös Kuopion torilla.
Kalakukko on savolainen erikoisuus. Se näyttää ruisleivältä. Kalakukon sisällä on kuitenkin muikkuja tai ahvenia ja sianlihaa.
Kuopiolaisia ja savolaisia pidetään puheliaina ja rentoina eli lupsakoina. Joskus savolaisia pidetään myös ovelina. Muut suomalaiset eivät aina ymmärrä, mitä savolaiset tarkoittavat, kun he puhuvat.
Nykyään kuuluisia kuopiolaisia ovat kirjailija Sirpa Kähkönen, poplaulaja Jenni Vartiainen ja entinen pääministeri Paavo Lipponen.
